av Jörgen » 2011-03-30, 19.48.21
Hej U.S
Jo, en CLK 320 Cabriolet är en trevlig bil.
Man skall kontrollera dom noggrant för rostansättningar vid:
Skärmkantar, fram och bak
Rost runt Bagagerumslåset
Rost på bagagerumsluckan vid listen med skyltbelysningen
Dörrkantar nere vid spitsen i bakkant
Vid midjelisterna.
Sedan skall du ta reda på när vx-lådsoljan är bytt. Oljan skulle inte bytas, men Mercedes-Benz ändrade detta senare till bytesintervaller om 60 Tkm. Bensin- och luftfilter skall bytas vid 80 Tkm eller 4 år och för all del tändstiftsbytet skall ske mellan 90 - 110 Tkm eller 4 år. Här finns 12 styck (V8 har 16 styck). Detta är underhåll som koster en slant, men kan du göra det själv rör det sig endast om materialkostnaden. Till tändstiftsbyte skall du ha en momentnyckel. Man bör byta hydraulikoljan till sufflettrörelsen för att säkerställa en fortsatt felfri gång.
En annan sak är vevaxelpositionsgivaren, dom första serien var lite osäker och då stannar bilen utan förvarning, men kan för det mesta startas igen efter ca. 10 min. vila (den blir för varm). Ett annat fänomen som kan uppstå är att en lambdasond (mest en av dom före katalysatorerna) samt luftmassemätaren.
Vid dom två sista felen lysar motorkontrolllampan, men bilen kan köras, - dog ibland med nersatt effekt.
Sedan kommer vi till motorvalet. Jag skulle föredra en 430 (V8) denna motor (M113) har en sagolik mjuk och vibrationsfri gang.
Detta saknas på V6:an (M112) då denna motor är byggd i 90-graders vinkel, som är lite olycklig. Orsaken till detta är att det blir billigare att bygga V6- och V8-motorerna i samma produktionslinje. Därför är denna motor försedd med balanceaxlar för att motverka denna "råhet" i gången. Jag har själv en CLK 430 Coupé och hade möjlighet hösten 2010 att provköra den nya E 350 Coupé. Det finns fortfarande ingen jämförelse i motorgången.
Jag skulle nog välja en CLK 430. Underhållskostnaden är inte större än V6:an (utöver tändstiften, som skall bytas varje 100 Tkm). Bränsleförbrukningen ser jag inte som ett stort tema. Jag har kört över 100 Tkm och har haft en snittförbrukning på 1,02 Ltr./mil. Häri ingår även mycket snabb motorvägskörning i Tyskland.
Lycka till med sökningen, vad du nu än väljar.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.