Köp tips cab

1997-2002

Köp tips cab

UNREAD_POSTav masse » 2009-10-24, 22.27.30

Är det någon som har bra tips på vad man skall titta nogrannare på.
Jag har funderingar på en CLK cab av i första hand -00 till -02 men även tidigare kan vara av intresse.
Vilken modell är "bäst" eller vilken bör man undvika?
Vilka svaga punkter skall man undersöka?
Hur är det med rost??
Vad brukar strula?
Är det nått som går sönder oftare än vad som är normal?

Som sagt är jag öppen för alla tips om vad som kan vara värt att kolla lite extra på.

Tackar på förhand
Johan
masse
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-08-17, 18.41.17

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav Jörgen » 2009-10-25, 14.43.59

Hej Johan
Skicka mej din mailadress, då skall jag försöka med lite tips.
Jörgen
 

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav jaguaren » 2010-02-17, 22.43.08

Jörgen skrev:Hej Johan
Skicka mej din mailadress, då skall jag försöka med lite tips.


Varför fick inte "vi" ta del av dessa råd????
jaguaren
 

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav Jörgen » 2010-02-18, 16.25.16

Hej ”Jaguaren”

Självklart får alla här ta del av evt. svar. Det är ju därför vi har ett forum.
Nu är det så att det finns rätt så många olika CLK-modeller, allt från 200 till 230 med och utan Kompressor (t.o.m. olika Kompressortyper) upp till 320 och 430 samt numera även 500.
Jag hade inte lust och tid att skriva allt jag vet om alla dessa modeller, då jag inte visste vad Johan var ute efter. Därför bad jag Johan om att skicka sin mailadress och därefter hade jag tänkt att Johan evt. kunna ta telefon kontakt.
Johan hörde aldrig av sig och därför blev det ingen konversation eller råd i frågan.
Så ligger det till. Jag vet inte allt, men det jag vet delar jag gärna med mig.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav U.S » 2011-03-29, 10.50.23

Hej
Då lyfter jag denna tråden och frågar om CLK 320 Cab -99.
Finns det några vanliga fel och brister man ska se upp med vid intresse av en sådan?
E55 AMG -00
U.S
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-03-29, 10.17.12

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-03-30, 19.48.21

Hej U.S
Jo, en CLK 320 Cabriolet är en trevlig bil.
Man skall kontrollera dom noggrant för rostansättningar vid:
Skärmkantar, fram och bak
Rost runt Bagagerumslåset
Rost på bagagerumsluckan vid listen med skyltbelysningen
Dörrkantar nere vid spitsen i bakkant
Vid midjelisterna.
Sedan skall du ta reda på när vx-lådsoljan är bytt. Oljan skulle inte bytas, men Mercedes-Benz ändrade detta senare till bytesintervaller om 60 Tkm. Bensin- och luftfilter skall bytas vid 80 Tkm eller 4 år och för all del tändstiftsbytet skall ske mellan 90 - 110 Tkm eller 4 år. Här finns 12 styck (V8 har 16 styck). Detta är underhåll som koster en slant, men kan du göra det själv rör det sig endast om materialkostnaden. Till tändstiftsbyte skall du ha en momentnyckel. Man bör byta hydraulikoljan till sufflettrörelsen för att säkerställa en fortsatt felfri gång.
En annan sak är vevaxelpositionsgivaren, dom första serien var lite osäker och då stannar bilen utan förvarning, men kan för det mesta startas igen efter ca. 10 min. vila (den blir för varm). Ett annat fänomen som kan uppstå är att en lambdasond (mest en av dom före katalysatorerna) samt luftmassemätaren.
Vid dom två sista felen lysar motorkontrolllampan, men bilen kan köras, - dog ibland med nersatt effekt.
Sedan kommer vi till motorvalet. Jag skulle föredra en 430 (V8) denna motor (M113) har en sagolik mjuk och vibrationsfri gang.
Detta saknas på V6:an (M112) då denna motor är byggd i 90-graders vinkel, som är lite olycklig. Orsaken till detta är att det blir billigare att bygga V6- och V8-motorerna i samma produktionslinje. Därför är denna motor försedd med balanceaxlar för att motverka denna "råhet" i gången. Jag har själv en CLK 430 Coupé och hade möjlighet hösten 2010 att provköra den nya E 350 Coupé. Det finns fortfarande ingen jämförelse i motorgången.
Jag skulle nog välja en CLK 430. Underhållskostnaden är inte större än V6:an (utöver tändstiften, som skall bytas varje 100 Tkm). Bränsleförbrukningen ser jag inte som ett stort tema. Jag har kört över 100 Tkm och har haft en snittförbrukning på 1,02 Ltr./mil. Häri ingår även mycket snabb motorvägskörning i Tyskland.
Lycka till med sökningen, vad du nu än väljar.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav U.S » 2011-03-31, 10.12.37

Återigen slås man av hängivenheten på entusiastforumen, tackar och bugar djupt för detta uttömmande svar.
Bilen i fråga har ett fel och det är ABS-lampan som tänds med jämna mellanrum. Man har felsökt men hittar inget problem. Allt fungerar som det ska även när lampan lyser. Är detta något som är ett "vanligt" fel på denna modell.
E55 AMG -00
U.S
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-03-29, 10.17.12

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-03-31, 11.16.47

Hi U.S.
Detta är ett "vanligt" fel på många Mercedes-Benz-bilar av nyere årgång.
Om du köper en ny bromsljuskontakt (A 001 545 01 09) har du med 99% säkerhet löst problemet. Den är mycket lätt att byta och den är efter montaget självjusterande, d.v.s. innan du tryckar fast kontakten i sin hållare skall du dra ut stiftet helt.
Bromsljuskontakten består av en kraftig, slutande kontakt för bromsljusen och en mindre, brytande kontakt för elektronikdelen. Det är den sista kontakten som krångler.
Good Luck
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav U.S » 2011-03-31, 15.46.03

Sitter denna monterad på pedalstället då?
E55 AMG -00
U.S
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-03-29, 10.17.12

Re: Köp tips cab

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-03-31, 16.32.31

Yepp
Plocka ner täckpappen under instrumentbrädan vä. sida, dra av anslutningskontakten, ut med den gamla bromsljuskontakten, in med den nya, testa bromsljuset och på med täckpappen.
Klart på 10 min.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors


Återvänd till W 208 CLK

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron