Nivåreglering 230te

W 124 E-Klass 1986-1995

Nivåreglering 230te

UNREAD_POSTav Henkae » 2010-12-22, 01.22.27

Hej!

Tog igång den gamle benzen ganksa nyligen efter några års vila. Såg över henne lite och sedan besiktigades. Har nu varit bruksbilen i vinter fram tills det att Nivåreg börja pissa olja (inte oväntat) Båda stötdämparna visades sig uppgivna samt lite rördelar. Gav upp denna historia med tanke på hur dyrt de egentligen är att renovera, och min minimala utnyttjing av utrustningen. Så började med att plugga dom två utloppen på nivåreg ventilen (anatar att det fortfarande kommer bli cirkulation på systemet då med tanke på pump och bakaxel o vad nu mer som är inblandat) Dän med stötdämpare, och nu.. sitter jag i denna svåra situation med val av stötdämpare? finns det några andra som går meckla på med enklare modifikationer? eftersom hydrauldämpare är relativt korta så känns utbudet ganska litet.

Det MÅSTE finnas fler som råkat ut för det här och kan dela med sig av sina kunskaper till en som börjar tappa tålamod och motivation. Minsta tips godages hjärteligt!

KEEP THE BENDZ ALIVE
Henkae

Re: Nivåreglering 230te

UNREAD_POSTav bermuda » 2010-12-28, 00.48.25

Att bygga om en te till vanliga dämpare är som att svära i kyrkan i ett mb-forum. Men det går, men det blir inte särskilt bra ens om det är seriöst gjort. Nån som har lyckats fullt ut får mer än gärna säga att jag har fel.
Nåväl eftersom ingen svarat än kan jag dela med mig hur jag/vi gjorde och eftersom jag tycker det är dåligt att inte mb har tagit fram nån typ av ersättningsdämpare till dessa trotjänare till bilar kan det vara värt ett försök. Demontera dämpare och bärarm.
De enda dämparen med rätt längd som jag hittade på marknaden var till volvo 240! För att få rätt vinkel på den nya dämparen måste de två fästhålen i bärarmen svetsas igen och ett nytt borras emellan de båda då volvodämparen bara har ett fäste. Kapa övre fästet på volvodämparen och svetsa dit motsvarande pinnbultsgänga som på mercadämparen. Var noga med gummimellanläggen. Passa på att byta till nya fjädrar också.
En väldigt grov förklaring men börjar du skruva i det förstår du hur jag menar. Hydraulpumpens rör skarvar du i motorrummet så att oljan bara cirkulerar där.
Bilprovningen säger inget bara det är riktigt gjort.
Kör du mycket last och/eller släp-husvagn så glöm detta. Te är inte konstruerad för vanliga dämpare och nivåregleringssystemet är i fungerande skick äkta skön tysk ingenjörsskonst.
Men använder man bilen kanske enbart till pendling, en hund och några icakassar så funkar ovanståeende modifiering helt ok och bekymret med läckage finns inte mer. Bilen som vi byggde om har jag inte kvar just av den anledningen att jag inte kunde lasta den som jag ville. Jag har en TE nu också men föredrar att underhålla nivåregleringssystemet på den. Lycka till! vh, ks
bermuda

UNREAD_POSTav triumph » 2010-12-29, 20.31.27

Jag byggde om min för ~ 3 1/2 år sedan och den rullar fortfarande, utan bekymmer. Karaktären på fjädringen blir ungefär som en Volvo 740, alltså lite stötigare
Var tvungen att skaffa kraftigare fjädrar och det är inga bekymmer att fylla bilen med 5 personer och last, den går då mera mjukt - mb likt 8)
Originalfjädrarna är alldeles för mjuka, utan hjälp av nivåregleringen - bilen blir då väldigt sänkt och det fungerar inte alls bra

Jag var inte så ambitiös att jag gjorde något med rundkoppling av oljesystemet, utan pumpen är väl vid det här laget helt utsliten, men avger inga missljud heller
Sedan inköptes bara ett par stötdämpare som passade i längd och skruvades dit
Christer

Mercedes C - 95
Användarvisningsbild
triumph

UNREAD_POSTav Pasi » 2010-12-29, 21.15.38

hej! behåll helst original systemet... jag vet att d e dyrt att laga det men i slutändan tjänar du på det.
Pasi

UNREAD_POSTav bermuda » 2010-12-30, 10.57.26

Vill bara tillägga ang rundkopplingen att eftersom på min bil , också en 230 förresten, satt hydraulpumpen i fram och på lokala mercedes gjordes det ett sista försök från deras sida att få mig att låta bli att bygga om systemet påstod att kamaxeln skulle tillslut "skära ihop" om inte pumpen skulle få nån smörjning och då bara jag kapa rören där dom går ihop vid expansionskärlet och skarvade med en vanlig koppling innerdia 6mm. I med lite olja i behållaren så var den diskussionen över.
Den bilen har rullat snart 45000 mil och jag byggde om den vid ca 32000 mil och ägaren som jag har kontakt med är nöjd och tycker det är en stor fördel med vanliga dämpare. Med kraftigare fjädrar som triumph tipsade om kan det bli riktigt bra.
På en gammal trotjänare som bara ska göra sitt jobb och inte är nåt utställningex är det väl inte mycket att tveka på, vh ks
bermuda

UNREAD_POSTav triumph » 2010-12-30, 20.12.30

bermuda skrev:...... satt hydraulpumpen i fram och på lokala mercedes gjordes det ett sista försök från deras sida att få mig att låta bli att bygga om systemet påstod att kamaxeln skulle tillslut "skära ihop" om inte pumpen skulle få nån smörjning .........

Fick också detta råd av flera MB-mekare - det går inte att bygga om - glöm detta! Men tänkte som så, att detta är ju inte någon "raketforskning" :lol: , utan att de måste bara gå .............. och det gjorde det

Har precis som du pumpen framtill och i den pumpen skall det bara vara "vingar" som åker ut och tätar mot ytterkanterna i pumphuset. Såg inget om att kamaxeln skulle få smörjning den vägen.
Men det får väl framtiden utvisa om kamaxeln skär, men den har ju i alla fall rullat hittills 3 1/2 år utan ras
Christer

Mercedes C - 95
Användarvisningsbild
triumph

UNREAD_POSTav Pasi » 2010-12-30, 21.57.47

hej! alla gör som dom själva vill såklart men jag skulle behålla original då dessa när dom funkar är helt outstanding vad gäller komfort och funktion.
Pasi

Återvänd till W 124 E-Klass