av Jörgen » 2008-08-21, 17.59.14
Hej ”Kirin”
Först skall jag tala om att jag inte har ett dugg förstånd på båtmotorer och har inte tillgång till specifikationerna på en 180 D, men det låter allt lite oroväckande.
Du har rätt att trycket normalt inte får understiga 0,5 bar vid tomgång med driftvarm olja.
Oljetrycket borde rimligen, direkt efter start går upp till 5,0 bar vid tomgång med kall olja. Härvid skall nämligen övertrycksventilen ta vid och släppa trycket som är över 5,0 bar. Denna övertrycksventil sitter i oljepumpen nere i sumpen. Det kan händelsesvis vara så att denna ö-trycksventil inte tätar tillräckligt och det är därför det tar så lång tid innan trycket byggs upp efter start.
Eller kan det rent av vara så att det finns en hel del slam omkring silen på pumpen nere i sumpen så inte pumpen får tillräckligt med olja att jobba med.
Då du har bytt mätinstrumenten från hö. och vä. Motor, är det säkert som du skriver, inget mätfel.
De värden jag kan bistå med kommer från 6-cyl. Bensinmotorer, men torde vara rätt så identiska, och ser således ut:
Vid 90 gr. Motoroljetemperatur
750 v/min. = 0,9 bar
1000 v/min. = 2,0 bar
2000 v/min. = 4,3 bar
3000 v/min. = 4,6 bar
4000 v/min. = 4,8 bar
5000 v/min. = 5,0 bar
Vid drifttemp. Får oljetrycket i tomgång inte understiga 0,3 bar. Vid gaspådrag skall oljetrycket ofördröjligen stiga och skall vid ett motorvarvtal på 3000 v/min. uppnå minst 3,0 bar.
Det är väl inte så enkelt att ta ut pumpen med ö-trycksventilen och sil på en motor i en båt, men det kan vara det värt för att gå på den säkra linje. Det blir ju snart vinter.
Det är det lilla jag jag bidra med, kanske det finns andra som är mera expert på området. Jag brukar inte lägga mig i andra bilar (eller båtar) men jag lider själva när jag hör om sådana problem.
Lycka till.