Byte av gummilager för framaxelbalken, del 1.

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Byte av gummilager för framaxelbalken, del 1.

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2010-10-10, 21.20.36

Här är fortsättningen på tråden: "Styrningen fastnar i handbromsen"
http://mercedes.egensajt.se/board/styrningen-fastnar-i-handbromsen-t1309.html
(Varför går det inte att klistra in en länk???)

Här följande beskrivning av byte av gummilagren gäller för framaxel av 1:a utförandet. Jag tror att det är årsmodell 59-61. För senare modeller är det lite skillnad på utförandet och bilderna stämmer inte.
En bra beskrivning för byte på nyare W111 samt 108, 109 och 113 finns här: http://www.peachparts.com/Wikka/W108Subframe.
Jag gör en pdf-fil av den här beskrivningen som jag kan mejla om någon vill ha, skicka ett PM bara.
Seriösa synpunkter mottages tacksamt.

Utförande av arbetet
Jag har jobbat med en sida åt gången, det går bra om man inte ska demontera framaxelbalken helt av någon anledning. Då måste man skruva upp motorfästena i framaxelbalken och säkra motorn så att den hänger kvar i karossen.
Inga särskilda specialverktyg behövs, möjligen en momentnyckel. Jag skriver inte något om självklara säkerhetsåtgärder som användning av pallbockar mm.

Förberedande
Demontera batteriet och ta bort luftrenarburken. Ta bort plastlocken, de sitter med plåtclips.
Bild

Lossa hjulmuttrarna, lyft upp bilen i karossen så att hjulet går fritt, demontera det. Anordna ett stöd under nedre tvärlänken som är stadigt. Sänk långsamt ned så att bilens tyngd vilar på det stödet.

Demontering
Skruva loss krängningshämmarens fäste, två skruvar, men markera först ut exakt läge för fästet så att det kan återmonteras i samma läge.
Bild

Lossa handbromsjusteringen flera varv, för vänstra sidan. Skruva av muttrar för övre stötdämparfästet, notera hur tallriken över gummibussningen är monterad. Skruva ur de fyra skruvarna för gummilagrets övre fästpunkt.

Lyft nu upp bilen med domkraften igen, kontrollera så att inte bromsledningen blir för sträckt, i så fall måste den demonteras först. Se även till att gummilagret släpper i det övre fästet, ev behövs lite bearbetning om det rostat fast.
Bild

Skruva bort de fyra skruvarna för nedre fästpunkten. Det kan vara lite fastrostat, knacka till med en hammare. Snedställ sedan gummilagret och plocka bort det.
Bild

Rengör ytan kring det nedre fästet, se till att gängorna är fria från smuts.
Här syns att gummilagren separerat i vulkningen mot metallen.
Bild

Såhär ska lagret se ut i tvärsnitt, till vänster utförande 1 och till höger utförande 2 där undre konan sitter fast i balken:
Bild

Fortsättningen om montering kommer in i del 2 om några dagar.
Hälsningar Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist

Återvänd till W 110/111/112