fjädrar

W 124 E-Klass 1986-1995

fjädrar

UNREAD_POSTav banjoul » 2010-10-01, 20.52.26

Hej, nyligen blivit lycklig ägare till en 200 cab -95. Det enda jag inte gillar med bilen är fjädringen. Den är sänkt och har i mitt tycke stenhård och obekväm fjädring. En glidare ska gå mjukt i alla lägen. Frågan är om man byter bort fjädrar och stötdämpare vad som kan sättas dit istället? Gär det bra med motsvarande uppsättning för en vanlig 200 sedan eller har cabben någon egen variant? Jag eftersträvar en mjuk fjädring som dämpar fint i glidarfart. Tacksam för tips från någon insatt på forumet.
banjoul

Re: fjädrar

UNREAD_POSTav sl500 » 2010-10-02, 09.02.13

hej.
till att börja med vad är det för modelltyp elegsanse, sportline etc.
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav kalle59 » 2010-10-02, 09.47.33

Hej, precis som Sylwe nämner så ta ditt chassinummer och sen tar du kontakt med Mercedes så får du uppgifter om rätt hårdhet på fjädrar och stötdämpare, jag håller med dig till fullo att det ska vara komfort i en Mercedes 8)
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav banjou2 » 2010-10-02, 18.20.01

Det är en Sportline. Mercedes orginaldelar blir nog vä dyrt om man ska byta både fjädrar och stötdämpare. tänkte försöka hitta billigare nya grejor på Ebay i Tyskland. Har gjort så med en tidigare bil och det belv väl ungefär en femtedel av Mercedes priser.
Vill helst inte ha Sportlinegrejor heller, då jag tycker de blir för hårda. En vanlig "mjuk" sedanfjädring vore kanon i mitt tycke. Kanske någon vet om de passar - men de borde väl göra det antar jag.
banjou2

UNREAD_POSTav Scorpio » 2010-11-19, 12.26.53

Mercedes har ett "poängsystem" för sina fjädrar som är rätt avancerat. Den exakta modellen och den exakta utrustningsnivån ger en viss summa poäng som i sin tur bestämmer exakt vilka fjädrar som gäller till just det exemplaret. Därav att de söker på chassinummer för att få rätt fjädrar till just det exemplaret.

Det är garanterat inte samma fjädrar på alla cab/sedan även om det i övrigt skulle vara exakt samma motor/årsmodell/utrustning. Detta eftersom cabriolet-modellerna är betydligt tyngre.

Om det är en bil med Sportline-paket från fabrik skiljer förutom fjädrarna också bl.a. stötdämpare och gummi "mellanläggen" ovanför fjädrarna. Jag kommer inte ihåg hur det är med gummibussningarna i hjulupphängningarna men eventuellt skiljer det även på dessa. Dvs det räcker inte med att enbart byta fjädrar för att få en bil motsvarande utan Sportlinepaket. (Det skiljer även på utväxling i styrningen och rattstorleken men det har väl kanske mindre betydelse)

Fast byte av enbart fjädrar och stötdämpare gör ju ändå stor skillnad. Se till att få tag i rätt fjädrar och stötdämpare bara, annars kan bytet vara mer eller mindre bortkastat.

Fälgar/däck i originaldimension förutsätter jag att du redan har. Att montera fälgar/däck i fjunläppsdimension kan annars vara ett snabbt och enkelt sätt att delvis sabba fjädringkomforten..
Janne Nordin

-07 E200 T Kompressor
Scorpio

Återvänd till W 124 E-Klass