In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Jag har kollat runt lite på nätet ang. skötsel av batteriet, underhållsladdning osv. Men det är ju som med statistik… man kan välja svar efter behag…
Men hur gör Ni med era bilar vintertid när bilen är innställd? (gäller kanske i första hand bilar med mycket elektronik) Tar Ni ur batteriet, laddar Ni det och i så fall hur? Kort tid, lång tid? Typ av laddare osv.? Normalt bör väl batteriet jämt vara inkopplat!?
Jag har en 300 SL -92:a och rätt spänning är viktigt. När suffletten skulle fällas ner/upp så ville den pausa lite mellan varven. Man fick också mala lite innan den startade. Så jag satte i ett nytt originalbatteri och allt blev som nytt. Suffletten gick klanderfritt både upp och ner flera gånger i rad utan att mattas och startar gör den på första ”nyckeltaget” så skötsel av batteriet är viktigt.
vid långvariga stillastående bör man ansluta en underhållsladdare, för att spara batteriet. då bilar med larm drar ström hela tiden, finns sådana med mercedeslogga på hos mercedes 7-800.- för den inbitne mercedes-nörden......... sylwe
Jag skulle absolut rekommendera en Ctek-laddare typ Multi XS 3600. Denna laddare sköter sig själv under hela vintern, utan att du måste koppla bort batteriet. Användar själv en sådan till mina 100 Ah batterier. Priset ligger på ca. 500,00 SEK.
http://www.ctek.com/SV/consumer/mxs-3600.aspx
Jörgen Eriksen (1227) Teknikreferent i Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club Deutschland e.V.
och tack för Era tips/rekommendationer. Det blev en CTEK XS 3600. ”Fast i ”lyxförpackning”… eller Som Sylwe här ovan säger ”för den inbitne mercedes-nörden"......... Dvs. en i Mercedes originalförpackning nr: A000 982 01 21. Kostade 995:- eller 200:- kr mer för att den har Mercedes logga…
Dacker skrev:Gästen här ovan är "Jag" Tyvärr glömde jag logga in
Mvh/Leffe
jag vet men jag har alltid automatisk inloggning snyggt med mb loggan står väl mercedes-benz på den. köpte en sån på ebay för länge sedan. åt en bekant som väl käntär att jag har aldrigt ägt nån avsställd sommarbil på vintern utan åtnjuter blå hallen-garaget............ sylwe
Ja! Laddaren har en svart ovandel med både loggan och Mercedes-Benz text i silver. Men det är en CTEK XS 3600 (står på sidan) Ändå ligger den i en vit Mercedes-Benz kartong som det står OrIginal-Teile på... men det känns bra...