Hjulvinklar

W 124 E-Klass 1986-1995

Hjulvinklar

UNREAD_POSTav bermuda » 2010-09-26, 10.56.28

Hej mercavänner!
För en tid sen införskaffade jag mig en 300TE-91. Var vid köpet mest fokuserad på motor-drivlina osv och tänkte inte så mycket på bakhjulens vinklar. När bilen är olastad har båda bakhjulen,enligt min mening, en enorm positiv cambervinkel om man jämför med andra mercor. Det ser nästan trasigt ut när man står bakom och däcken sliter enbart vid sidan av mönsterbanan! Upptäckte det dagen efter köpet och tänkte då att fjädrarna var lite trötta och måste bytas, inget konstigt med det iofs, å andra sidan borde ju nivåregleringen ta upp det. Men med tanke på den kraftiga vinkeln anar jag slitage på typ bussningar och min fråga är då hur kollar man det? Och vilka bussningar kan vara aktuella i så fall? Det låter inget dunk eller liknande eller nåt onormalt när man kör. Misstänker att fjädern kan vara kapad, hur många varv ska det vara på bakfjädern? På mekonomens hemsida har fjädern 10 varv, kan det stämma? Läste på nåt forum att camberstag och bärarmen kan bytas till andra mer anpassade när man mixtrar med sänkning. Cambervinkeln är väl inte justerbar på bakhjulen för toein vinkeln kan det väl ändå inte bero på? Som ni förstår behövder jag lite konsultation från någon som vet nåt om det här, jag bara rör ihop det just nu :shock: mvh kjell
bermuda

Re: Hjulvinklar

UNREAD_POSTav sl500 » 2010-09-26, 12.02.12

nåt är uppenbarligen fel vi har även en 300te orörd bil det du beskriver är inte så på den.
har för mig att man inte kan sänka dessa med nivåreglering.
så det kanske är som du misstänker att ett snille har kapat fjädrarna.
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav bermuda » 2010-09-26, 12.40.43

Ja man kan ju kalla klåpare för många saker :P . Ska väl för ordningens skull korrigera texten lite, det ska vara negativ cambervinkel, alltså hjulen står ut nertill som f-n men kan tilläggas att bakvagnen hänger inte särskilt mycket i jämförelse med andra. Det finns ett mellanrum gott och väl mellan däck och skärmkant. Var väl kanske därför jag inte reagera från första början. Men kan vinkeln ändras så mycket om fjädern är kapad?! Nivåregleringen jobbar, om jag minns rätt, inte förrän bakvagnen belastas och då har antagligen Einstein varit på justeringen där också eftersom bilen enbart vilar på fjädrarna olastad. Men frågan kvarstår om och vilka bussningar som ev kan vara slitna och hur omfattande det i så fall kan bli? mvh kjell
bermuda

UNREAD_POSTav Scorpio » 2010-10-06, 09.56.07

Om bilen inte hänger ner i bakvagnen utan håller mer eller mindre standardhöjd så kan det väl knappast ha med fjädrarna att göra?

Annars så har väl kombin andra fjädrar än sedan/coupé/cabrioleten. Och nivåreglering. Om bilen hänger ner i bakvagnen lär nog fjädrarna vara slut/trasiga/sönderkapade. Beställ i så fall fjädrar via Mercedes så du får rätt "poäng" på dessa för just ditt exemplar. Kolla även att nivåregleringen fungerar som den skall
.
Janne Nordin

-07 E200 T Kompressor
Scorpio

Återvänd till W 124 E-Klass