Elproblem?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Elproblem?

UNREAD_POSTav Aå51 » 2025-08-10, 15.22.19

Har problem med min 350 sl -73 och hoppas på en vettig lösning. Efter c:a 2 mils körning vid 2500 varv slår plötsligt varvräknare i botten går upp till 2500 snabbt igen och håller på så ett tag tills den stannar helt och är svår att få igång igen. Startrelä ok, bränsletryck kollat och ok (även när den "bluddrar"), nytt bränslefilter, ny tändspole ditsatt och felet kvarstår. Funderar på tändmodulen och hur kollar man den? Har ni bättre förslag på vad felet kan vara är jag mycket tacksam för det. Vill inte bärga 5 mil då jag har den på landet. Har ni även förslag på duktig Mercedesdoktor i närheten av Norrköping/Vikbolandet är det välkommet.
Aå51
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2025-08-10, 14.45.59

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-08-11, 20.46.01

Kanske triggerpoints är slitna eller oljiga?
Jag är absolut ingen expert på den variant av insprutningssystem som sitter i din bil men en speciell detalj är just de extra brytarspetsarna som finns i fördelaren, och som ger impulser till insprutningen (BOSCH D-Jetronic).

Det kan förstås finnas andra orsaker, dålig jordning av någon elektrisk komponent t.ex.

I den här gruppen finns medlemmar som kan detta mycket bättre, hoppas på inpass från celberg (Björn Råsberg).
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav celberg » 2025-08-22, 10.53.38

Jo, vi har haft kontakt via andra kanaler, men för andra som kanske är intresserade har jag pekat på att en ersatt tändspole ska ha rätt lindning då det är transistorstyrd tändning på bilen. Då det konstaterades vara rätt gick vi vidare till kylvattnets temperatursensor. Eftersom felet uppstår när motorn blivit varm föreslog jag att den sensorn kontrollerades. Det finns en graf som visar vilket motstånd sensorn ska ge vid olika temperaturer i den artikel jag skrev om D-jetronic i klubbtidningen för några år sedan. Den informationen finns på många ställen, men här är länken till artikeln: https://sverige.mercedes-benz-clubs.com/wp-content/uploads/sites/89/2023/05/MBJ-nr-2-2023-D-Jetronic-1-4.pdf Då trådskaparen kopplat bort den och inte märkt någon skillnad så blir det ju samma sak om den är ur funktion tänker jag. Kontroll skulle göras och sen har jag inte hört något.

Informationen är inte helt komplett. Det anges att varvräknaren går i topp, ner till 0 och i topp igen flera gånger. Är det bara varvräknaren eller är det också motorvarvet? Det bör inte vara tillgången till bränsle som inte är tillräcklig. Om pump eller filter inte varit helt ok skulle problemet kommit tidigare än efter två mils körning vid 2500 varv/min. Däremot, om något är fel på transistorstyrdonet, den låda som sitter i vänstra hjulhuset, så skulle det möjligtvis ge utslag på varvräknaren. Om man bygger om tändsystemet och plockar bort styrdonet och byter tändspolen så visar varvräknaren ungefär dubbelt varvtal mot verkligt. Därmed kan ju ett fel där påverka även motorns gång.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav Aå51 » 2025-08-25, 22.51.53

Tack för inlägg Björn!
När motorn har nått arbetstemperatur (70-80 grader) går varvräknaren från 2500 varv (vid jämn körning) ner till 0 varv (motorn "dör") för att en tiondels sekund senare återgå till 2500 varv. Håller på så 3-4 ggr tills den stannar helt. Måste därefter vänta på att motorn har kallnat för att kunna starta den igen. Tiläggas bör att motorn går jättefint innan den kommer upp till arbetstemperatur. Kylvattentempsensorn kommer att testas på onsdag 27/8 så vi kan se om det är något fel på den. Hör av mig när jag vet resultatet!
Aå51
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2025-08-10, 14.45.59

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav Aå51 » 2025-09-07, 11.36.52

Björn Råsberg har nu fått rätt sensor mätt och tyvärr var det helt korrekta värden (80 grader 290 ohm, 45 grader 1000 ohm och 22 grader 2600 ohm). Det var alltså inte felet. Första sensorn som jag mätte på (satt till vänster om den rätta) hade värdena 45 grader 66 ohm och 25 grader 32 ohm och på den har jag inte tillgång till vilka värden den skall ha. Vore tacksam om du kunde "vända ut o in på huvudet" och se om du kan hitta något annat som kan vara orsaken till mitt motorproblem. Har kontakt med Björn på annat forum men tänkte att det här kan hjälpa andra.
Aå51
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2025-08-10, 14.45.59

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav celberg » 2025-09-15, 15.01.38

Nånting händer ju när motorn varit i drift en stund. Eftersom kylvattensensorn fungerar som den ska måste det ju vara nåt annat...
Har du möjighet att låna en styrbox till en likadan bil? Boxen sitter ju vid tåspetsen på passageraren som sträcker på sina ben. Alternativt låna ut din box för att se om felet följer med boxen. Min tanke med det är att någon komponent i boxen ändrar karaktär eller funktion när den varit strömsatt ett tag. Konstigare saker har hänt. Har kollat i klubbens register över de som angett att det har en 350 SL/SE/SEL, men ingen finns i närheten av Norrköping. Du kanske har koll på nån i närheten?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-09-16, 22.38.56

Intressant fel verkligen. Jag har ju bara erfarenhet av nyare och äldre system så jag ber om ursäkt för okunniga bidrag.

Men felet är dels värmeberoende och verkar dels ha ett ganska plötsligt förlopp. Kan problemet ligga i tändsystemet?
Tändenheten är ju separat från insprutningens styrenhet, eller hur?

Transistoriserad tändenhet kan mycket väl utveckla teperaturberoende beteende med stigande ålder. Hur kan man felsöka en sådan? -- Jag skulle försöka använda en tändinställningslampa med induktiv koppling till en av tändkablarna för att se om tändimpulserna försvinner i samband med problemet. Kan vara svårt rent praktiskt att se detta under körning dock.

Alternativt kan man prova att montera en annan tändenhet som är känd för att fungera över temperaturområdena. Om det går att få tag på en sådan vet jag förstås inte.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Elproblem?

UNREAD_POSTav celberg » 2025-09-18, 15.26.22

Visst borde det gå att använda en stroboskoplampa. Är du ensam i bilen kan du ju låsa "avtryckaren" med tejp eller nåt liknande. Koppla in på tändkabel 4 eller 8. Största problemet är nog att få den induktiva givaren genom torpedväggen.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster