Temperaturgivare har hängt sig på 500 se 1981

W 126 S-Klass 1981-1990

Temperaturgivare har hängt sig på 500 se 1981

UNREAD_POSTav Skaralars » 2025-08-16, 15.58.41

Hej, jag undrar om någon vet var jag kan få tag i en ny tempgivare till kylvattnet på min 500 SE från -81? Se gärna på bilden.

Det finns två givare på pumphuset. En givare som dels visar på temperaturen på instrumentpanelen, det är den lilla till höger i bild. Dels den lite större, klumpigare (ser ut som en liten svamp) till vänster, som styr när fläkten som sitter framför kylaren skall starta. För närvarande går den fläkten hela tiden vilket jag tolkar som att tempgivaren hängt sig i ett öppet läge. Jag gissa att jag behöver byta den och undrar om någon har erfarenhet av motsvarande eller var jag kan hitta en ny? Jag gissar att den kan ha ändrat utseende eftersom den suttit på plats sedan 1981. Det står VDO Made i Germany på en sida och 4.81 på en annan sida. På den tredje sidan står det 30 3 36. På den fjärde sidan står det max 120 grader. På den femte sidan står det 6-24 V och 100W. På den sjätte sidan står det 110/100 grader. Jag tolkar det som att det är arbetstemperaturer som visar på när givaren skall påkalla fläktens uppmärksamhet.

Bild
Bild

Bild

Bild
Skaralars
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2025-08-16, 15.16.29

Re: Temperaturgivare har hängt sig på 500 se 1981

UNREAD_POSTav Marie » 2025-08-18, 01.47.42

Har du frågat vid reservdelsdisken hos din mercedeshandlare? Det är ju det självklara förstahandsvalet.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Temperaturgivare har hängt sig på 500 se 1981

UNREAD_POSTav Skaralars » 2025-08-18, 10.02.30

Hej,
Tack för input! Ja, jag har varit hos reservdelsavdelningen på Hedin Bil och fått hjälp med att leta efter en ny tempgivare men vi konstaterade att det saknas ritningar i samband med överföring från verkstadshandbok till digitalt register över w126 och mitt chassinummer. Jag fick rådet av den hjälpsamme kundmottagaren att fortsätta leta efter en verkstadshandbok från 1981 över 500 SE W126. Jag har börjat söka men inte fått något napp. Min egen gissning är att jag får leta efter en ersättningsgivare som fyller samma funktion men är öppen för fler förslag.
Skaralars
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2025-08-16, 15.16.29

Re: Temperaturgivare har hängt sig på 500 se 1981

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-08-19, 18.28.42

Har du felsökt resten av fläktens styrning ?

Fläkten är sannolikt matad via ett relä som manövreras av tempgivaren. Så är det på alla bilar med extrafläkt som jag har träffat på. Då kan reläet fastna i slutet läge så att fläkten går ständigt.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Temperaturgivare har hängt sig på 500 se 1981

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-08-21, 21.26.45

Kan tillägga att det vanligaste är att en sådan temperaturgivare är öppen (mycket hög resistans) så länge som temperaturen är låg eller måttligt hög, och att den är sluten (mycket låg resistans) när temperaturen når över ett tröskelvärde, t.ex. 100 grader.

Reläet som jag nämnde ska då aktiveras (manövreras) när temperaturgivaren detekterar detta tröskelvärde.
Det är naturligtvis möjligt att lösningen på din bil är annorlunda men det skulle förvåna mig.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron