220 Kardanaxel

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

220 Kardanaxel

UNREAD_POSTav Lillen » 2024-12-08, 20.35.55

Hej!
Jag försöker lossa kardanaxeln vid växellådan men den sitter som berg trots att alla skruvar genom hardyskivan är borta och skivan sitter löst. Alla delar går att vrida på men det går inte att dra ut axeln Mellanlagret är också lossat.
Någon som vet vad det kan bero på?
Lillen
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-11-23, 17.59.50

Re: 220 Kardanaxel

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-12-08, 21.17.08

Sitter kardanaxeln fast mot bakaxeln? Isåfall behöver du lossa spännmuttern vid mellanlagret för att kunna skjuta ihop axeln.

Om du har gjort detta och axeln ändå sitter fast så är det nog bara att lirka, knacka med plastklubba eller liknande, för då är det sannolikt så att axeltappen har fastnat på grund av smuts eller ytlig rost.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 220 Kardanaxel

UNREAD_POSTav Lillen » 2024-12-08, 23.25.28

Ja, den sitter fast i bakaxeln men mellanlagret är loss så det ska gå att skjuta tillbaka axeln. Jag ska prova att knacka loss axeltappen som du skrev.
Lillen
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-11-23, 17.59.50

Re: 220 Kardanaxel

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-12-10, 20.37.20

Men spännmuttern (vid klämkopplingen) bör du lossa för att kunna skjuta ihop kardanaxeln så att den blir kortare.
Att bara lossa den vid mellanlagret (stödlagret) räcker inte, om man ska följa verkstadshandboken.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 220 Kardanaxel

UNREAD_POSTav Lillen » 2024-12-27, 14.18.19

På 220 modellerna finns ingen klämkoppling, endast en skjuvlänk med synliga splines. Klämkoppling kom i slutet på 65 till de senare modellerna. Jag fick lossa det bakre fästet på kardanaxeln, så nu är den loss. Jag misstänker att anledningen till att det inte gick att skjuta ihop länken är att bakaxeln kommer från en 280 och har eventuellt andra mått som kan medföra att skjuvlänken redan var hoptryck så mycket det går.
Lillen
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2013-11-23, 17.59.50


Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster