av AmeliaW109 » 2024-11-25, 22.05.11
Jag känner inte till några verkstäder i närheten av Vänersborg, men föreslår att du börjar med lite grundläggande felsökning på tändsystemet eftersom KE-Jetronic är ett mycket driftsäkert system som sällan orsakar några problem.
1) Kontrollera fördelarlock och tändkablar. Här finns de vanligaste problemen om motorn går ojämnt.
- Om fördelarlock och/eller rotor har mycket kolsvarta partier inuti, byt till nya originaldelar.
- Om du får gnistor utanpå tändkablarna när de är fuktiga, byt till nya tändkablar.
2) Ta ur tändstiften, hur ser de ut? Är alla lika fina?
- Om några är väldigt sotiga så kan det tyda på dåliga tätningar på motsvarande insugsventiler.
- Prova eventuellt att montera nya tändstift, inspektera dem efter några hundra mils körning.
3) Tag kompressionsprov när tändstiften ändå är ur. Får du jämna höga värden?
- Om några cylindrar ger lägre värde kan det tyda på brända ventiler eller möjligen dåliga kolvringar.
Sedan är det alltid bra att leta efter spruckna vacuumslangar och byta dem, dessa motorer har en mängd sådana slangar som man ofta inte förstår vilken nytta de gör, om man inte har och begriper den fullständiga dokumentationen. Jag har ju själv en 560SEL och erkänner att jag ännu inte förstår meningen med alla vacuumslangar...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)