Diverse frågor.

W 108/109 1965-1972

Diverse frågor.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2022-10-10, 16.59.09

Hej !

Jag har några frågor då jag håller på med att få ordning på min 3,5 1972.

Är det någon som vet vilket bränsletryck man ska ha från bränslepumpen och vart skall jag mäta det någonstans? Finns det någon mätpunkt där man ska koppla på en bränsletrycksmätare?

Vilken spänning skall generatorn ge för att det skall vara tillräckligt ?

Mina svarta detaljer under motorn såsom luftrenare, kylare, huvudbromscylinder mm. är inte så fina som jag skulle önska. Vilken blankhet har originallacken på dessa? Jag har sett bilder både på blanksvarta detaljer och semi-blanka och vet inte vilket som är mest rätt !?

Vart köper ni delar till era Merceders ? Tips på bra ställen mottages. Jag har köpt en del saker från Niemöller och DB-Depot i Tyskland och även från Dan på Veterangaraget i Skåne.

Mvh//Lars Lindberg
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav celberg » 2022-10-11, 10.22.36

Hej

Bränsletrycket ska vara 2,0-2,1 bar och du mäter det enklast om du sätter tryckmätaren vid kallstartsventilen, alltså längst fram på motorns vänstersida.

Svårt att säga exakt spänning, men laddar den inte mer än 12-12,5V så är det för lite. Då kommer motorn missa emellanåt. Laddar den inte alls startar inte motorn. Bäst är alltså en bit över 13V.

Det beror ju lite på vad du ska ha för grejer, men det finns en hel del på https://www.sls-hh-shop.de/main/en/merc ... w108-w114-
Mercedes egen reservdelsdisk är mitt förstaval. Deras prissättning är ju lite ologisk ibland, men värdera om du anser priset skäligt och gå vidare om du tycker det är för dyrt. Du är ju dessutom med i MBKS, så då kan du ju eventuellt handla hos Bilstjärnan i Falun. Använd https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/mercedes/1/ så kan du beställa med rätt artikelnummer.
Väldigt mycket finns på ebay.de
Sök med W108
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-10-11, 21.25.32

Hej Lars, jag kan möjligen fylla på svaren från Björn lite här.

Laddningsregulatorn bör vara inställd på att ge max 14,4 Volt från generatorn, när batteriet är mer eller mindre fullt laddat. Om du får 14 Volt så är det godkänt men om du får bara 13 Volt så är det i underkant. Ett fullt laddat blybatteri ska ju hålla 13,6 Volt när det är i nyskick (och utan belastning).

Angående delar så kan jag rekommendera mbspecialist.se, de har hela MB-katalogen med tillgängliga originaldelar och kan dessutom leverera icke MB-stämplade delar som ändå håller originalkvalitet från leverantörer som MANN etc.

Angående lackfinish på svarta delar under huven kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Ett besök på fabriksmuseet i Stuttgart kan möjligen ge dig ledtrådar - där hittade jag rätt modell på dimljusen till min W109 :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2022-10-24, 10.44.55

Tack för svaren Björn & Amelia !

Då ska jag nog få ordning på dessa saker.

Bara några kompletterande frågor angående vart man köper äkta Mercedesdelar Björn. Är det på Nemigaparts sida man finner dem menar du? Man kan ju söka på VIN-nummer på den sidan men det står att det skall vara ett 17-siffrigt nummer och kollar jag på min bil så har den bara 14 siffror i VIN-numret !? Sedan: SA-numret är alltså inte detsamma som "parts-number" ?
Tex. 108 826 03 89 som jag vet är den kromade sagen till framlyktorna. Är det ett SA-nummer eller ett parts-number?

Mvh//Lars
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav celberg » 2022-10-27, 13.27.03

Äkta Mercedes delar (de märkta med stjärnan) köper man i huvudsak hos Mercedes. Tidigare kunde flera andra firmor sälja originaldelar, men jag tror att Mercedes själva drog in det. Trots det kan man få stjärnan även om man handlar hos andra. Tillverkningen av reservdelar sker ju oftast hos någon underleverantör på uppdrag av firmor med andra varumärken. Du kan alltså söka upp artikelnumret till din reservdel på Nemigaparts och ta det till din MB-handlare.
Angående VIN-numret såg jag att AmeliaW109 har svarat på den frågan i separat tråd. Ger samma förklaring här för helhetens skull. I de fall (alltid skulle jag nog säga) man kräver 17 tecken i rutan för VIN-nummer så lägger man till WDB före det chassinummer man har. Bokstäverna står för var fordonet är producerat.

Artikelnumren (parts number) har ofta den formen xxx xxx xx xx men också bokstaven A i början. De tre första siffrorna visar som jag förstått vilken modellserie som artikeln satt på först. Den kromade lyktsargen skulle alltså först monterats på W108, men den passar ju också på W109 och W111.
Ärligt talat vet jag inte vad SA är för nummer.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-10-27, 20.25.13

Bra där Björn!

En liten justering angående delnumren: Ibland har de tre första siffrorna (och eventuellt några fler) bytts ut när samma del har använts på senare modeller. Så sker inte alltid men se här ett par exempel:

- Jag köpte nya nummerplåtslyktor till min W126, de hade fortfarande A123-nummer (numer utgångna tyvärr),
- Jag köpte nya P-bromsbackar till min W109, den nya satsen hade A126-nummer, samma delar under nytt nummer.
(dock var de nya backarna förstås fria från asbest)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2024-06-03, 12.21.47

Hej!

Jag har glömt att informera att jag har fått ordning på min 3,5a nu. Problemet jag hade med att de hackade och ibland bara dog berodde på 2 saker. Dels vara det bränsletrycket som behövdes ställas upp och sedan var det kamvinkeln som stod helt fel.
Ingemar Olers i Borlänge hjälpte mig med detta. Han har skruvat Merca över 40 år och är kanonduktig.
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-06-03, 22.18.43

Jamen gratulerar till framgången och till att du kunde anlita Ingemar Olers, en fantastisk människa och mekaniker.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2024-10-25, 00.14.09

Ja, tack. Han fixade en del andra saker på bilen också bl.a bytte han motorkuddarna så att motorn kom upp i rätt nivå/lutning.

Jag har en fråga angående stötdämpare och bussningar. Mina stötdämpare ser riktigt gamla ut men jag upplever ändå inte att de är dåliga/mjuka. Självklart är bilen lite "svajig" om jag gör rattutslag fram och tillbaka medans jag kör vilket säkert till viss del kan bero på stötdämparna men det kan väl vara en del bussningar i fram och bakvagn som påverkar svajet också tänker jag ? Vad tror ni påverkar det svajet mest, stötdämparna eller bussningarna ?

Om jag byter ut stötdämparna skulle bilen då bli hårdare och/eller högre i hjulfrigången eller är det bara spiralfjädrarna som påverkar det? Det kanske är en dum fråga för den kunnige men jag har inte erfarenheten av stötdämparbyten.

Mvh//Lars
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav celberg » 2024-10-25, 16.24.54

Det är som jag ser det en kombination. Bytte stötdämpare fram på min 107a för jag tyckte den var lite orolig. Den ena hade skurit ihop och gick aldrig ur det ihoptryckta läget den hamnat i, den andra hade ungefär lika mycket stuns som en sliten cykelpump. Inte konstigt att den gick oroligt på vägen. Så mitt svar blir nog ändå att ta loss dämparna och kontrollera dom. En ny dämpare får man ju ta i ordentligt på för att trycka ihop.
Bilen bör inte få högre frigång. Det är fjädrarna som påverkar den.

På min 350SE från 1975 svängde bakändan åt vänster när jag gasade och åt höger när jag släppte gasen. Där var det det en länkarmsbussning som var slut på ena sidan och bussningen som fäster bakvagnsbryggan i karossen som var slut på andra sidan. Nya bussningar överallt avhjälpte de symptomen.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-10-29, 19.13.25

Håller med: Börja med att kontrollera att stötdämparna gör motstånd både uppåt och nedåt.

Det bör räcka att lossa dem upptill, låta dem sitta kvar nedtill. Kom ihåg att stötta upp fram o bakvagnen under respektive hjul eftersom det är stötdämparna som sätter stopp o skyddar mot alltför stor nedfjädring.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2025-01-24, 14.53.58

celberg skrev:Det är som jag ser det en kombination. Bytte stötdämpare fram på min 107a för jag tyckte den var lite orolig. Den ena hade skurit ihop och gick aldrig ur det ihoptryckta läget den hamnat i, den andra hade ungefär lika mycket stuns som en sliten cykelpump. Inte konstigt att den gick oroligt på vägen. Så mitt svar blir nog ändå att ta loss dämparna och kontrollera dom. En ny dämpare får man ju ta i ordentligt på för att trycka ihop.
Bilen bör inte få högre frigång. Det är fjädrarna som påverkar den.

På min 350SE från 1975 svängde bakändan åt vänster när jag gasade och åt höger när jag släppte gasen. Där var det det en länkarmsbussning som var slut på ena sidan och bussningen som fäster bakvagnsbryggan i karossen som var slut på andra sidan. Nya bussningar överallt avhjälpte de symptomen.


Hej på er !

Jag glömde att tacka för era svar tidigare. Det är alltid trevligt att kunna få svar på sådana frågor av kunniga människor.

Tack så mycket !

Mvh//Lars
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-01-25, 19.29.58

Du är välkommen :)
Men vi är ju nyfikna på hur det gick med stötdämparna.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2025-03-12, 23.07.50

AmeliaW109 skrev:Du är välkommen :)
Men vi är ju nyfikna på hur det gick med stötdämparna.


Hej !

Nu har jag försökt att svara på meddelandet 3 gånger men jag ser aldrig att svaret blir publicerat men jag försöker igen då.
Stötdämparna har ej blivit kontrollerade eller bytta men det kommer att ske inom en snar framtid.

Sedan har jag en fråga om den elektriska fläkten som sitter framför kylaren. Skall den styras manuellt med en knapp inne i cupen eller ska den styras med någon givare eller termostat så att den slår igång per automatik när den behövs ?

Mvh//Lars
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: Diverse frågor.

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-03-30, 19.18.14

Den elektriska fläkten ska gå igång när AC:n är på *och* kylartemperaturen överstiger ett visst värde (minns inte exakt värde). Det finns ett relä som hanterar denna funktion, osäkert var det sitter, kan bero på om bilen hade AC från fabrik.

Jag kan leta lite i dokumentationen om du behöver veta mer detaljer.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Nästa

Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron