Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämparen?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämparen?

UNREAD_POSTav celberg » 2024-09-09, 18.05.26

Vinterns arbete på 107an kommer bland annat att bestå i att byta kamkedja, kedjespännare, glidskenor, vevaxeldrev och kamdrev. När jag läser Mercedes dokumentation för hur arbetet ska gå till, ska man använda ett specialverktyg för att låsa fast startkransen (116 589 01 40 00) och därmed vevaxeln när svängningsdämparen och navet ska tas bort. Ok, jag fattar. Självklart är det optimalt att göra det, men det går ju inte att sätta dit svängningsdämparen på mer än ett sätt och i det läget är ju kedjan borta, så att veven och kammarna skulle komma i nåt annat än rätt läge är väl ganska osannolikt? Verktyget är tillgängligt i USA, men 230 dollar plus frakten känns lite sådär. Ska iofs göra samma jobb på W116 nästa vinter, men ändå...
Vad säger ni, är det idé att handla från USA eller klarar man jobbet utan.
Dessutom så ska ju startmotorn bort för att kunna använda verktyget och det är ju inte heller det smidigaste jobbet.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-09, 21.32.15

Hej Björn, jag har ingen erfarenhet av just dessa motorer men funderar lite fritt, kanske som en bysmed:

- Är verktyget avsett att hålla fast vevaxeln bara så att du kan lossa bulten till remskivan / svängningsdämparen?
- Isåfall kanske du kan hitta på ett hemmagjort verktyg som gör jobbet.
Eller behövs det alls? Med växellådan i P och parkeringsbromsen ansatt borde man kunna lossa bulten ändå.

Kollade även om verktyget kan finnas i närheten, fick träffar hos mbspecialist och hos lapplandsimporten. Troligen inte MB originalkvalitet men kan ju fungera ändå. Priser runt 1400 SEK.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav celberg » 2024-09-10, 18.48.36

Som jag förstår är det enbart för att låsa veven för att lossa och återmontera remskiva och svängningsdämpare. Jag tänkte som du att ettans växel (har ju manuell låda) och parkeringsbromsen anbringad borde räcka. I och för sig ska jag göra jobbet på min S-klass också nästa vinter, så man får ju nytta av verktyget två gånger och kostnaden halverad om man försöker lura sig själv...
Jag går på din linje och trycker parkeringsbromsen ordentligt. Jag vill inte lossa startmotorn i onödan.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-10, 20.28.41

Ja, verktyget kanske är avsett för arbete i en verkstad där man har lyft ur motorn. Då kan det vara svårt att hålla emot.

Vad har du för miltal på dina motorer? Jag är lite nyfiken på hur länge kedja och sträckare håller på dessa klassiska V8or, Mercedes Small Block Engines :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav celberg » 2024-09-11, 13.55.14

Min 107a har ca 25 000 mil på mätaren, ca 26 000 i verkligheten eftersom jag bytte utväxlingen från 1:3,46 till 1:3,07 för några år sedan. Där är nog inget bytt. Skalan på svängningsdämparen visar 20 grader när högra kammen står i rätt läge. Glidskenorna är mörkt mörkt oxblodsfärgade, så de har nog suttit i sedan bilen var ny i november 1972.
Min 116 har gått 30 600 mil nu och har vid något tillfälle fått ny kedja och i alla fall de övre glidskenorna är bytta. Men eftersom kamdreven är rätt ordentligt slitna tror jag att inget annat är gjort där. Jag tar det säkra före det osäkra och byter det mesta även på den.
Det jag antagligen inte byter är drevet som driver fördelaren. Mercedes kan inte leverera och jag hittar ingen i Tyskland som har det drevet heller. Det finns inte på de sidor jag använder i alla fall. Får väl se hur slitet det är när jag plockar bort kåpan och kan se drevet. Det är ju ingen särskild belastning på det drevet. Det finns i England, men är ordentligt dyrt. Jag köper inte hem det om det befintliga ser bra ut.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav Staffan A » 2024-09-23, 06.35.24

Lite sent kanske, men om verktyget bara behövs för att hålla emot borde en muttermaskin fungera.
Det brukar fungera bra på generatorremskivor och liknande.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav celberg » 2024-09-23, 08.28.21

Jag tror samma. Det blir mutterknackare när det är dags. Har inte kommit så långt ännu.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Måste jag låsa vevaxeln när jag lossar svängningsdämpare

UNREAD_POSTav celberg » 2024-11-27, 11.07.09

Nu är grejerna bytta och allt är på plats igen. Skön känsla när motorn går igång på första försöket.
Nu ska det bara göras en gång till, men då på min W116. Delarna ligger på hyllan och väntar... :D
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster