Dieselpump läcker lite

W 123 1976-85

Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-11, 20.19.18

På våran 240D 1982 ser jag nu en liten läcka vid insprutningspumpen. Läckan är vid röranslutning nr 1 mot spridaren.

Jag har tittat i dokumentationen, det verkar vara en eller kanske två koppartätningar där inuti. Borde inte vara svårt att byta. Men Om jag tar bort röranslutningen (17mm) så ser det ut som att en specialnyckel med väldigt många tänder behövs för att skruva ur själva anslutningen, vad kan det vara för verktyg?

Motorn är en OM 616 912 och pumpen är en PES 4M 55C 320 RS 107

Jag blir tcksam för alla goda råd och tips, när det gäller dieselmotorer är jag verkligen en nybörjare.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-12, 21.24.05

Jo jag tror jag hittade verktyget, 000589680300. Det verkar vara rätt. Kommer i posten om några dagar.

Nästa pilsner är att byta tätning eller tätningar, är det två stycken i varje anslutning ?

Jag har beställt 4 st A 017 997 4148, verkar vara övre tätningar.
Jag försökte beställa 4 st A 000 074 1759 men de har utgått från MB. Är dessa standard koppartätningar ?

Hälsningar från Dieselnovisen...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav osla » 2024-09-13, 09.35.02

på dom nyare pumparna i 124:an så är det en koppartätning och en oring där. hittade en sats med hylsan och tätningar på ebay då min 250 läkte där. sök på mercedes om 616 delivery valve på google så kommer det garanterat upp mycket bilder på delarna
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-16, 21.08.58

Tack för tipsen. Jag fick även se ett par fina instruktionsfilmer, visserligen på en annan pumptyp men ändå nyttiga.

Så du bytte även koppartätningarna nere i pumpen?
Jag ska kanske försöka beställa dem, de verkar inte ha standard dimensioner eftersom diverse firmor skryter om hur svåra de är att få tag på.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav osla » 2024-09-17, 18.00.26

nu blev jag osäker, men jag har för mig att dom följde med också
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-17, 20.18.53

Jag har letat och grävt lite mer. Jag kan i bästa fall ha fått tag på koppartätningar som passar.

Jag har inte lyckats få reda på dimensionerna. De tätningar som har utgått är A 000 074 1459 och A 000 074 1759.
Men dessa ska passa till lite äldre OM 616, de nyare från motornummer 063574 ska ha A 001 997 3440.

Det är svårt att hitta rätt bland alla varianter som finns på dessa PES 4M pumpar, jag letade länge efter nån träff på precis min pump. Den har MB nr A 616 070 55 01, jag hittade den till slut i EPC: Speciell version för Spanien och Sverige!

Väntar med spänning på leveranser av både gummitätningar och koppartätningar :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-09-30, 19.58.06

Det blev bra till slut, jag fick hem både koppartätningar och o-ringar som var helt rätt. Även den speciella hylsnyckeln som behövs till dessa pumpanslutningar.

Nu är tätningarna bytta och verkar hålla tätt. Jag bytte dessutom o-ring på handpumpen, den gamla var spröd och trasig.

Kul att lära sig nya saker efter en cirka 45 års karriär som hobbymekaniker :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav osla » 2024-10-01, 18.22.48

hur ser det ut på dom där pumparna, är om nipplarna på pumpen låsta med plåtar som går ner i splinsen på dom för att sedan låsas tillsammans 2 och 2 med var sin m6 bult? så är det på dom nyare pumparna, men dessa har jag förträngt. sitter det såna låsningar så går det att dra lös nipplarna med hjälp av låsplåtarna om man är lite uppfinningsrik, om det blir panik nån gång och ingen hylsa finns till hands
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Dieselpump läcker lite

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-10-01, 21.08.49

Jamen precis så är det.
Men sen vill man ju dra fast med rätt moment cirka 45 Nm och det kan vara knepigt om man inte har den rätta hylsan.
Nu var hylsan ganska billig och lätt att få tag på från Lapplandsimporten t.ex.

En lustig detalj: Kopparbrickan saknades i anslutning nr 4, den höll tätt men o-ringen var alldeles trasig när jag tog ur den.
Bysmeder har mekat med denna bil... Nu blir det ordning på det mesta :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst