av celberg » 2024-06-09, 22.28.01
Det är i vart fall inte samma nummer på kamaxlarna på M116 och M117, dvs 350 och 450. Sen är det ju inte säkert att det är bra grejer på en begagnad motor. Jag har några stycken M116-motorer stående och jag har lyft på ventilkåporna på en av dem. Tyvärr var det inte den blanka fina ytan man vill se, utan en beläggning oroväckande likt rost. Beror naturligtvis på hur länge motorn stått.
Frågan är varför nocken har blivit platt. Utebliven smörjning troligtvis. När du byter kamaxeln, rengör oljeröret ovanför och byt de plastdetaljer röret sitter fast i.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)