av AmeliaW109 » 2024-05-12, 21.27.35
Hej, ber om ursäkt för sent svar.
Håller med Bop124: Tändsystemet bör kollas först, tändstift ska bytas oftare, 3-4000 mil brukar de hålla om de är av bra fabrikat. En titt i fördelaren är lämpligt, finns där fukt eller brända kontaktytor? Tändspolen är svårare att kolla men håll den i minnet tills vidare.
Sedan har du väl en styrenhet till tändningen som heter EZL eller liknande? Den kan bli dålig, i synnerhet om den får dålig kylning: Den är fastskruvad mot hjulhuset med en värmeledande pasta emellan. Om hjulhuset är sönderrostat blir det otillräcklig kylning av elektroniken inuti.
Om allt i tändsystemet verkar OK så får du kolla bränsletillförseln, det är bra om du kan mäta bränsletrycket i ledningarna närmast insprutningsfördelaren. Jag har inte de rätta värdena i huvudet nu men kan nog leta fram dem i litteraturen om det visar sig att du behöver dem.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)