Bytte motorvärmare på M103

W 124 E-Klass 1986-1995

Bytte motorvärmare på M103

Inläggav AmeliaW109 » 2024-01-28, 20.28.02

En liten solskenshistoria här.
Det blev kortslutning i Calix motorvärmaren på våran 300TE 1991. Mycket rök, 16A proppen gick.
Inget annat hann börja brinna...

Mekonomen i Ljusdal kunde leverera en ny motorvärmare + ny anslutningskabel redan nästa dag.
Riktigt trångt att byta men nu är det gjort, jobbet gjordes underifrån med hjälp av stora blocknyklar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bytte motorvärmare på M103

Inläggav osla » 2024-01-28, 20.37.55

och även jag fick byta värmare i veckan efter konstaterat att den läkte. men det var en defa 600w på om602:an. hade även den dagen efter från laitis, och det var då inte ens trångt, en 32 mm ringnyckel, samt så blev det termostatbyte
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Bytte motorvärmare på M103

Inläggav AmeliaW109 » 2024-01-29, 19.23.58

Bytte faktiskt en läckande DEFA på min M104 för ett par år sen, lätt att komma åt. Tänk att dom inte håller tätt mer än 25 år.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bytte motorvärmare på M103

Inläggav osla » 2024-01-29, 20.22.38

dom brukar ju gå att ta isär, slingan brukar ju sitta med en låsring, men på den defan jag böt gick det inte att ta isär, men den nya var gjord så så den går att ta isär, bara lossa låsringen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Bytte motorvärmare på M103

Inläggav AmeliaW109 » 2024-01-31, 18.51.12

Just det, min gamla CALIX var sån, annars hade den inte gått att montera eller demontera, avgasgrenröret sitter ivägen. Man får vrida elslingan vartefter man skruvar.
Den nya CALIX var likadan förutom att nyckelvidden var 36mm istället för 46mm.

Jag tog inte isär den nya inför monteringen, insåg att det skulle vara närapå omöjligt att komma åt att sätta ihop med låsringstång efter att jag skruvat i den fasta delen. Det gick ju som sagt bra ändå.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron