HVO-diesel ?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

HVO-diesel ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-03-31, 21.23.24

Undrar om några av er har erfarenhet av att tanka och köra på HVO i motorn, framför allt i halvgamla MB-dieslar från 1970- och 1980-talet. Alla sorts erfarenheter är intressanta.

Baktanke: Om vi kan köra våra gamla OM på HVO eller liknande vegetariskt bränsle, så blir vi ju miljövänliga :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109

Re: HVO-diesel ?

UNREAD_POSTav Diesel_Dalkarl » 2023-10-30, 02.32.56

Från min personliga erfarenhet av att köra min W123 med OM602.962 på lite allt möjligt i bränsleväg borde det nog inte vara någon större fara att köra på HVO.
Det är garanterat betydligt renare och innehåller mindre skit än vad jag har tankat min bil med genom åren.
Jag har själv tänkt tanken att köra på HVO men det kostar ju betydligt mer än Diesel så håller mig nog antingen till den rena Dieseln jag får tag i som en lokal levrantör säljer som inte har HVO eller annat i sig utan riktig hederlig Diesel alternativt spillolja eller frityrolja som man kan få tag i på diverse ställen.
Fördelen med Dieselmotorn är ju att den inte är så kinkig på maten bara det flyter och innehåller energi ;)
Så prova att köra på HVO om du tycker det känns värt extrapengarna det kostar, det borde med 95% säkerhet fungera utan några som helst problem mer än att du kanske tappar lite effekt då. Jag gissar att det är lägre energivärde i HVO jämfört med Diesel så därav viss effektförlust.
Nu har ju du gissningsvis en äldre motor än vad jag har också men de brukar vara mindre kinkiga på bränsle ju äldre de är, fast det är ju en bra bonus om du har en TurboDiesel som förbättrar förbränningen så kanske du inte märker av någon direkt effektförlust.

Jag har kört min på spillolja med 10-20%bensin för att få ner viskositeten på så den inte är så tjock.
Frityrolja har också fungerat bra efter viss filtrering och även där 10-20% bensin.
Man får dock se till att blanda bensinen ordentligt med spillolja och frityroljan annars riskerar det att skikta sig och det blir inte så bra om Dieselmotorn får i sig ren bensin.
Jag har ju givetvis alltid filtrerat spilloljan och frityroljan innan det hamnar i tanken då. Man åker på att få byta filter före pumpen lite oftare och även det riktiga bränslefiltret särskilt om man varit lite halvlat vid filtreringen innan det hamnat i bränsletanken.
Nu har jag ju endast kört på alternativa bränslen när temperaturen utomhus är över 0, brukar köra ur tanken ordentligt och fylla upp två gånger med ren Diesel innan bilen ställs undan inför vintern för att rensa systemet ordentligt och slippa massa skit när den ska börja brukas till sommaren igen.
Finns ju en hel del modifikationer man kan göra för att underlätta att köra på alternativa drivmedel som t.ex extra bränslepump bak vid tanken för att hjälpa till att trycka fram bränslet om det råkar vara lite trögflytande, värmespiral runt bränslefiltret av t.ex bromsrör kopplat till kylsystemet (OM602 har uttag för det på toppen då de tar värmen till vindrutespolningen därifrån, funkar bra att använda för att kyla Turbon med) för att värma upp det alternativa bränslet när det kommer till filtret, bidrar även till bättre rening utav bränslet innan det går vidare till spridarna. Om man nu planerar att köra mycket med särskilt spillolja rekommenderar jag att man i alla fall kör water/methanol injection för att få renare förbränning och slippa att det koxar igen ventilerna och massa annat internt i motorn.

Vill man så kan man ju alltid blanda frityrolja med Metanol för att esterisera om frityroljan till biodiesel och bli av med glycerolet i själva frityroljan då det separar i olika lager när den kemiska processen väl har startat med hjälp av Metanolen. Då sjunker även viskositeten på det som blir biodiesel och hamnar närmare viskositeten på vanlig diesel.
Vill du veta mer om just den biten att göra egen biodiesel kan du söka på "Transesterification of Vegetable Oil" så hittar du nog mycket matnyttig information om att göra egen biodiesel.

Ja, jag vet att jag väckte en 2.5år gammal tråd men tänkte att någon annan här inne kanske också är intresserad utav ämnet och kände det nödvändigt att ge ett någorlunda svar på frågan och kanske att jag råkade besvara frågor som någon annan har angående alternativa drivmedel med.
W123 1983 OM602.962
GT2860 Turbo 0.8-1.0BAR Originalpump
Diesel_Dalkarl

Återvänd till Fri diskussion