Collision prevention assist plus - ur funktion

E-klass 2002-

Collision prevention assist plus - ur funktion

UNREAD_POSTav thestrut » 2023-10-18, 12.53.57

Hej!

första frågan på forumet då man är relativt ny med MB.

w212 - 16 220cdi

frun fick upp detta meddelande häromdagen och bilen gick in i limpmode

löstes vid omstart.
det har sedan återkommit rätt många gånger.

igår blev det fel på "alla" system gällande körhjälp:

ESP
Collision prevent assist plus
attention assist

löstes med omstart.

imorse gick bilen bra, glad i hågen var jag och gjorde en omkörning när det slog till igen..

tänkte det va någon sensor som kände av att jag körde om och trodde typ man krockade..

men starta om och testade sedan köra om igen, då funkade det bra.

lurigt fel som kommer ibland alltså.. nån fler som haft liknande?
thestrut

Re: Collision prevention assist plus - ur funktion

UNREAD_POSTav Uky » 2023-10-23, 21.44.54

Väldigt dumt svar: Kolla att batteriets anslutningar är ordentligt åtdraga. Ett mystiskt elfel jag själv haft är ett dåligt batteri där EN cell var kass. Bilen startade och det gick att köra utan problem men där radio och annat stängde av sig illa kvickt om man stod med motorn avslagen. Det tog ett tag innan jag lyckades övertyga säljföretaget som dock tog felet på garanti och fixade ett nytt batteri.

Många elektriska fel är mekaniska. Man kan naturligtvis koppla in diagnossystemet och läsa felkoder men många lurar sig på dom och byter burkar helt i onödan.

(Nu målar jag f-n på väggen. Ta det för vad det kan vara om det vill sig illa. Några luriga fel kan komma från kablaget där kontaktelement kan vara dåligt istuckna i kontakthusen, där fukt kommit in på olika ställen osv. De värsta felen är att en Z-skarv inne i en kablagematta har släppt. Sådana skarvar görs av fordonsindustrin för att spara några ynka decimeter. Exvis en minus eller plus som släpper inne i en matta någonstans inne i bilen.)

Leta efter lösa kontakter varhelst Du kommer åt innan Du tvingas kontakta en verkstad.
C238 AMG
Uky

Re: Collision prevention assist plus - ur funktion

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-10-24, 07.49.48

Jag skulle börja med att kolla upp skicket på batteriet/batterierna. Jag tror du har två på den där, eller så har du någon sorts kondensator i stället för aux batteriet.
Jag har haft diverse konstiga fel när något av batterierna är dåliga.
Om du har orginalbatterier i en -16 så är det nog dags för nya.
Jag har åkt till batterilagret i här i Västerås och bett dom kolla skicket på batteriet.
Det är inte alltid en vanlig bilverkstad är bra på att testa batterier.
Sen är i alla fall min 220cdi-14 väldigt känslig för skicket på det lilla Aux batteriet.
Jag har fått byta det två gånger och det stora start batteriet en gång.

Sen bör du läsa ut felkoder hos någon seriös verkstad
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124

Återvänd till W 211/212 E-klass