Min Merca startar inte

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Min Merca startar inte

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-02, 17.33.26

Hej!

I flera år har jag med 7-10 dagars mellanrum startat min garagerade MB 250/8 W114 1971.

Batteriet heter AutoPart Galaxy Plus (bild bifogas). Det köptes nytt 2018 och har fungerat utan problem i fem år. Konditionsgluggen på ovansidan har alltid lyst grön och inget svagt ljud har varnat för dåligt skick, så batteriet har aldrig ställts på laddning. Mercans egen laddning verkar ha fungerat. Kabelskorna har alltid tagits bort efter användning.

Den 20.8 kom det bara ett klick när jag skulle starta motorn. Gluggen på batteriets ovansida var svart. Batteriet sattes på laddning med batteriladdaren Ultimate Speed ULG 3.8 A1 (produktbild bifogas).

Den 22.8 återvände jag till garaget och batteriladdaren visade på full laddning. Mercan gick igång som den skulle.

Tyvärr kom det bara ett klick när jag skulle starta motorn den 31.8. Gluggen på batteriets ovansida var fortfarande grön. Batteriet sattes återigen på laddning.

I dag (2.9) visade batteriladdaren på full laddning, men det kom bara ett klick när jag skulle starta motorn. Det hjälpte inte att rengöra och torka polerna och kabelskorna med universalspray. De såg för övrigt rena ut före rengöringen.

Man kan förstås konditionstesta bilbatterier, men skulle batteriladdaren visa på full laddning om batteriet vore dåligt?

Jag vore tacksam för kommentarer om hur ni skulle göra i detta fall.

Bilbatteri och batteriladdare:

Bild

Bild
Starstruck

Re: Min Merca startar inte

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-02, 20.55.58

Att en enkel batteriladdare indikerar full laddning betyder bara att batteriet har slutat ta emot laddning dvs ström.
Ett defekt batteri ger detta resultat om det t.ex. är avbrott inuti eller alltför hög intern resistans i batteriet.

I mina bilar använder jag konventionella blybatterier, de håller i bästa fall tio år när bilen används kontinuerligt så att batteriet alltid hinner komma upp i full laddning efter en kallstart. Sommarbilarnas batterier får tillbringa vinterhalvåret inomhus med underhållsladdning. Då använder jag alltid laddare från ctek, de hör till de bästa som finns att köpa.

I båten har jag AGM-batterier eftersom de tål djup urladdning mycket bättre än vanliga blybatterier.
Du hade ett Calcium-Calcium batteri, det har jag aldrig tidigare hört talas om, på vilka sätt är de bättre eller sämre än konventionella blybatterier?

Jag kan bara spekulera i vad som har hänt med ditt batteri:
- Åldern, fem år kan vara livslängden,
- Internt avbrott i batteriet, det kan uppstå plötsligt och bero på små fabrikationsfel,
- Frostskador internt om batteriet har stått med låg laddning i flertal minusgrader,
- Stegvis urladdning genom dina starter (den gröna indikatorn kan vara glädjemätare)
och den batteritypen kanske inte kan återhämta sig efter fullständig urladdning.

Personligen skulle jag göra så här. Köp ett nytt blybatteri av känt fabrikat samt en ctek laddare (5 eller 10 Ampére).
En sådan laddare kan vara (och är konstruerad för att vara) konstant ansluten till batteriet när det inte används i bilen.
Dessutom försöka köra bilen på några längre utflykter då och då under säsongen. Om bilen är i körbart skick förstås.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-04, 07.21.34

Tack för ett utförligt och intressant svar.

Din fråga fick mig att söka på nätet, vilket gav bl.a. följande:

Enligt Ctek:
"Kalciumbatteriet har också en stor andel av batterimarknaden och de har i princip samma konstruktion som våtcellsbatterier, förutom att både de positiva och negativa plattorna består av en kalciumlegering. Det innebär att vätskeförlusten är cirka 80 % lägre än hos ett normalt våtcellsbatteri och självurladdningen är också avsevärt lägre, så det finns stora fördelar med dessa batterier."

Enligt Batterihjälpen:
"Vad är kalcium kalcium teknologi? SMF-batterier bygger på kalcium/kalcium-teknologin som innebär att vätskeförlusten är runt 80% lägre än hos standardbatterier, och även urladdningen är lägre. Det är därför dom tillverkas och marknadsförs som underhållsfria. SMF-batterier är alltså ett något mer avancerat standardbatteri."

Enligt SS Biltillbehör:
"Med förfinad produktion introducerades så kallade hybridbatterier där antimonet på den negativa plattan ersattes med en Calciumrik legering. Gasningen och därmed vattenförbrukningen reducerades ordentligt. Nästa steg har kommit på bred front under senare år och kallas för Calcium-Calcium."

Silverkalciumbatterier enligt Biltema:
1. "Silverkalciumbatterier skiljer sig från traditionella batterier genom att man använder silver vid tillverkningen. Det gör att just denna batterityp utmärker sig på en rad avgörande parametrar. En av dessa parametrar är batteriets höga motståndskraft mot korrosion och höga temperaturer."
2. "[Silverkalciumbatterier] Bygger på silver/kalcium-teknologin. Batteriet har lång livslängd och är verkligen underhållsfritt. Laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri. En laddningsindikator visar batteriets status."

Stegvis urladdning är nog den av dina teorier som jag tror mest på. Min Merca har inte varit ute sedan 2019 (p.g.a. pandemi och annat), står i varmgarage och varmkörs regelbundet (vilket inte räckt för batteriet).

Jag ska söka efter nytt batteri på nätet och återkommer med uppdatering, men välkomnar förstås flera kommentarer.

Ha en bra dag.
Starstruck

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-04, 07.34.50

I Vi Bilägare 17.12.2013 finns en artikel om nytt batteri i gammal bil:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... gammal-bil

Artikeln är gammal och jag vet inte om slutsatserna ändrats. Kommentera gärna.
Starstruck

UNREAD_POSTav osla » 2023-09-04, 17.08.20

mät spänningen på batteriet efter laddning, sen mäter du spänning vid startförsök. att ett batteri tvärdör sådär kvickt är inte så vanligt om än det är dåligt. sjunker spänningen ordentligt på batteripolerna så är väl batteriet mest troligt färdigt, men gör det för att iaf utesluta startmotor
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-05, 16.51.00

Tack för kommentaren. Hoppas att det inte är startmotorn.
Starstruck

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-07, 21.38.26

Ja det är alltid bra att mäta batteriets spänning med och utan belastning.

Om osäkerhet råder kan man även vid startförsök mäta spänningen över batteriets jordlening till chassi samt spänningen över motorns jordledning till chassi. Båda dessa ska vara noll Volt.

Om batteriet och jordledningarna är felfria kan man mäta spänningen vid startmotorn, dels på manövern (solenoiden), dels på den stora anslutningen till själva startmotorn.
Om båda dessa spänningar är minst 10 Volt vid startförsök utan att motorn går runt så ligger felet i startmotorn, sannolikt i dess solenoid.

Apropå artikeln i Vi Bilägare - och stort tack för övrig info om Ca-Ca batterier - så verkar det som om dessa nyare batterier kräver högre laddspänning, över 14,4 Volt.

På våra klassiska bilar är laddspänningen konstruktionsmässigt begränsad till max 14,4 Volt för att batteriet inte ska ta skada eller rentav börja koka. Dessutom kan laddningsregulatorn av olika anledningar (ålder, feljustering etc.) begränsa laddspänningen ytterligare.
Så länge den håller minst 13,8 Volt ska ett gammaldags blybatteri kunna ta till sig laddning. Dock inte ett Ca-Ca batteri.

Därmed kan jag misstänka att ditt Ca-Ca batteri knappast fått någon laddning alls när motorn var igång.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-09, 07.03.00

Tack för kommentaren. Om misstanken stämmer, så förvånar det att batteriet i över fem år kunnat starta Mercan nästan utan någon laddning. Det verkar begränsa möjliga köp till blybatterier.

I går lyste knappt tändningslampan. Borde den inte lysa starkare om batteriet vore OK? Jag har inte testat det ännu. Tyvärr hade jag inte rätt multimeter, och känner ingen som kan låna mig en, så nu funderar jag på att köpa batteri direkt i stället för att först köpa en dyr multimeter.
Starstruck

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-09, 07.19.21

Kan någon forummedlem rekommendera något batteri och/eller några leverantörer? När man söker på nätet finns det som väntat flera och det är inte lätt att välja, särskilt om man inte är kunnig på området.
Starstruck

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-09, 07.48.15

Frågan borde förtydligas något. Då blybatteri redan rekommenderats av Amelia, så undrar jag om det finns något visst märke (t.ex. Bosch, Banner eller annat) som föredras, och gärna är underhållsfritt, vilket är enklare än att kolla och fylla på destillerat vatten.
Starstruck

UNREAD_POSTav osla » 2023-09-10, 17.25.32

det spelar ingen roll i en sån bil som inte har en massa elektronik. köp billigaste batteriet som passar i batterihyllan i bilen. det är så olika, ibland håller batterier 10 år med misskötsel och ibland bara ett par år fast det sköts om. så köp första bästa billigaste batteri i rätt storlek
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Starstruck » 2023-09-11, 08.22.54

Tack för rådet. Det dök inte upp när jag senast kollade tråden i går strax efter 10:00 (men "5:25" var nog 17:25). Jag befann mig då på Jula i Bromma, där jag köpte ett bilbatteri (Hamron 60 AH) för 799 kr. Med det nya batteriet startade Mercan genast. Batteriet sattes efteråt på laddning. Vad som hände på batterihyllan gick inte lika bra, men det skildras i min nya illustrerade tråd ("Hur få loss en stingslig skruv?"), som jag hoppas att forumets medlemmar besöker här: hur-fa-loss-en-stingslig-skruv-t10279.html
Starstruck

Återvänd till W 114/115 Compact/8