I flera år har jag med 7-10 dagars mellanrum startat min garagerade MB 250/8 W114 1971.
Batteriet heter AutoPart Galaxy Plus (bild bifogas). Det köptes nytt 2018 och har fungerat utan problem i fem år. Konditionsgluggen på ovansidan har alltid lyst grön och inget svagt ljud har varnat för dåligt skick, så batteriet har aldrig ställts på laddning. Mercans egen laddning verkar ha fungerat. Kabelskorna har alltid tagits bort efter användning.
Den 20.8 kom det bara ett klick när jag skulle starta motorn. Gluggen på batteriets ovansida var svart. Batteriet sattes på laddning med batteriladdaren Ultimate Speed ULG 3.8 A1 (produktbild bifogas).
Den 22.8 återvände jag till garaget och batteriladdaren visade på full laddning. Mercan gick igång som den skulle.
Tyvärr kom det bara ett klick när jag skulle starta motorn den 31.8. Gluggen på batteriets ovansida var fortfarande grön. Batteriet sattes återigen på laddning.
I dag (2.9) visade batteriladdaren på full laddning, men det kom bara ett klick när jag skulle starta motorn. Det hjälpte inte att rengöra och torka polerna och kabelskorna med universalspray. De såg för övrigt rena ut före rengöringen.
Man kan förstås konditionstesta bilbatterier, men skulle batteriladdaren visa på full laddning om batteriet vore dåligt?
Jag vore tacksam för kommentarer om hur ni skulle göra i detta fall.
Bilbatteri och batteriladdare: