Nja... Den där ljusautomatiken var inte alltid med i leveransen och fanns inte på någon av mina tidigare W123. På farsans W124 strejkade den på samma sätt som trådskaparen beskriver. Eftersom han också tidigare körde W123 så var det inget han frågade efter, så jag fick uppdraget att riva ut skiten. Min W126 var efterimport så där fanns inte heller någon ljusautomatik.
Jag förstår inte alls vad den skall vara bra för? Mercedes har ju sedan hedenhös en varningssummer som låter när tändningsnyckeln dragits ut och dörren öppnas ifall ljuset är på, så det finns ju ingen risk att glömma ljuset när man går från bilen.
Att slå på ljuset blir snart en reflexrörelse eftersom ljusvredet är strategiskt placerat intill knappen som lossar parkeringsbromsen, så man vrider på ljuset direkt när man lossat parkeringsbromsen.
Mitt råd är alltså att du river bort tramset i stället för att lägga tankemöda på hur det skall repareras.
Här i Österrike finns för övrigt ingen halvljuslag. Den infördes förvisso för några år sedan, men de kraftiga folkliga protesterna och faktumet att halvljusanvändning ökar bränsleförbrukningen och därmed även koldioxidutsläppen, gjorde att lagen avskaffades igen efter ett par månader.