av AmeliaW109 » 2023-08-20, 21.16.33
Just det jobbet har jag inte gjort men en del liknande trånga arbeten.
Mitt första tips är att prova med förlängare och vinkelled (kardantyp). Du får ju ta i för kung och hälsingland men det värsta som kan hända är att vinkelleden går sönder. Det går att köpa en ny eller ett par nya.
Sedan undrar jag om det på 107-modellerna finns en skruvad plåtlucka som man kan ta bort för att komma åt dessa bultar inifrån kupén ? På 109 finns en sådan lucka, den hjälper en komma åt några riktigt svåra bultar till sprängkåpan och den övre till startmotorn.
Om inget annat hjälper kan du ju ta loss kardanaxeln och växellådsfästet, sänka ned bakänden av motor o låda. Det bör ge något mer utrymme för att komma åt startmotorns övre bult.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)