av MB250SL » 2023-07-04, 13.50.15
De flesta som har sådana här bilar idag använder dom bara på sommaren (undantag finns) och bilar mer oftast bäst av att brukas kontinuerlig. Samtidigt sliter vinterföret med salt och kyla mer på bilen.
Min 500SL, numera såld, användes bara på sommaren och hade brukats så sedan den var nysåld i Sverige. Det mesta fungerade bra men det förekom en del glappkontakter i el och elektronik, t.ex vindrutetorkare. Typiskt sådana saker som mår bäst av att användas så att oxider inte bildas. Också bromsarna behöver motioneras.
Mitt tips är att försöka köra ut bilen en sväng ibland under vintern när vädret är drägligt och då använda det mesta av utrustningen, dock ej suffletten eftersom den inte mår bar av att fällas i kallt väder.
Du nämner att bilarna som finns till salu i Sverige är högt prissatta, kan vara så. Speciellt lågmilare där säljaren försöker hoppas på köpare från Tyskland. Nu behöver man inte stirra sig blind på låga mil, dessa bilar är byggda med hög kvalité och tål många mil, det viktigaste är att de är välskötta. Att hitta en bil i Sverige som har bra historik borde inte vara omöjligt till ett vettigt pris.
Med tanke på bilens kvalité är snarare en del bilar lågt prissatta men det kan höra ihop med att det finns något som behöver åtgärdas. Kan bli rätt dyrt om man måste lämna bort för reparation.
Lycka till med ditt letande/köp.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)