Tändningslås

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Tändningslås

UNREAD_POSTav Eriksson » 2023-06-17, 13.38.01

Tändningslåset på min 280 sl -75 har hittills fungerat felfritt men plötsligt stendött för att sedan efter några minuter fungera igen? Vad göra? 5:56, elektronikspray eller byta låset?
//Eriksson
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav celberg » 2023-06-18, 21.25.23

Är du helt hundra på att det är tändningslåset?
dela på låset och rengöra är väl det enklaste även om det är rejält trångt.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Eriksson » 2023-06-19, 10.55.33

Säker är jag inte men grannen som sålt bilar i hela sitt liv menade att det är en möjlig orsak. Startmotorn var helt död trots att den nyss varit startad ett par gånger på byn och batteriet är nyladdat (fläkten och radion gick). Hur som helst den startade sedan. Åkte en sväng, sedan hem och in i garaget, stängde av och provstartade igen och den gick. Vi får se hur det går.
Tack för svar!
//Eriksson
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-06-19, 20.45.01

Om allt annat fungerar (utom startmotorn) så misstänker jag endera av:
a) solenoiden börjar ge upp, den kan då fungera ibland men problemet blir värre med tiden
b) glapp i kabelanslutning på väg till solenoiden, troligast vid solenoiden (på startmotorn)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Eriksson » 2023-06-20, 17.57.05

Tack för tips! Får kolla och mäta nästa gång det händer. När det funkar är det ju lite svårt att hitta felet. :)
//Eriksson
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-06-20, 21.22.46

Precis!
När jag hade liknande problem på en av mina bilar så kopplade jag en tillfällig mätkabel från solenoiden till en voltmeter inne i kupén.
Då kunde jag se att solenoiden fick full spänning vid varje startförsök, vilket eliminerade andra orsaker såsom tändningslåset. Bytte därefter solenoiden och startproblemen blev ett minne blott :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster