Svårt att lufta kopplingskretsen

W 123 1976-85

Svårt att lufta kopplingskretsen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-04-26, 20.58.13

Nu har vi för första gången en manuell MB-bil i vår samling. Efter renovering av bromssystemet tänkte jag det skulle vara enkelt att byta och lufta bromsvätskan i den hydrauliska kopplingen. Inte så enkelt då!

Har provat metoden att trycka upp vätskan från luftnippeln på höger bromsok, genom den omsorgfullt rengjorda luftnippeln på slavcylindern, men det verkar inte gå efter flera dagars försök:
- slangen lossnade av trycket så det blev små buntband som slangklammor
- luftnipplarna läcker när de är öppnade, försökte täta gängorna med bromsfett
- försökt att pumpa bromspedalen intensivt med båda nipplar öppna...

Antingen fungerar inte denna metod alls, eller så är kopplingscylindrarna i alltför dåligt skick.

Nästa åtgärd blir att trycksätta reservoaren för att fylla och lufta kretsen uppifrån och ner. Om det inte fungerar så får jag montera nya cylindrar och prova igen...

Någon som har bra tips och knep om detta ? Jag är ju novis på hydraulisk koppling, mina gamla manuella bilar hade vajer.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Svårt att lufta kopplingskretsen

UNREAD_POSTav osla » 2023-04-27, 17.50.06

dom kan vara jävliga, men det brukar ändå räcka att pumpa upp tryck och öppna luftnippeln som då man luftar bromsarna, men man kan behöva följas åt mer med att öppna och stänga vid pumpning eftersom tryckplattn kommer pressa tillbaka slaven då man öppnar nippeln. så man får öppna nippeln då man börjar trycka på pedalen och stänga innan pedalen gått i botten tills man börjar få tryck. annars är en bromsluftare som suger på luftnippeln bra, då brukar det komma igång snabbt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Svårt att lufta kopplingskretsen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-04-27, 19.54.12

Tack Osla!
Det här är ensamarbete för mig så jag ska prova med en eller två sorts bromsluftare.
Det lär bli nästa vecka, jag återkommer med rapport...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Svårt att lufta kopplingskretsen

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2023-05-01, 22.39.07

AmeliaW109 skrev:Tack Osla!
Det här är ensamarbete för mig så jag ska prova med en eller två sorts bromsluftare.
Det lär bli nästa vecka, jag återkommer med rapport...


En ganska viktig grej vid luftning på slavcylindern är hur bilen står har jag märkt.
du har luftningen i bakkant av slavcylinder, men ofta lyfter man upp bilen i framkant, och rullar in. Med sådan lutning på bilen åker luften "fram" i cylindern.

Ju högre bakdelen är i förhållande till fronten av bilen, desto lättare, men det behöver inte vara speciellt mycket för att fungera.
Att ha den lyft i fronten så den lutar bakåt har för mig varit HELT kört.

Vacumsug/bromsluftare har fungerat fint att lufta med för mig när jag varit ensam på det.
väldigt bra att ha för bromsar och annat. men har även luftat vanligt/manuellt

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031634
Väl spenderade pengar.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Svårt att lufta kopplingskretsen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-05-05, 20.04.51

Jomen tack grabbar!
Bilen står horisontellt pallad både bak och fram, men här kommer dagens nyheter:

Kopplade på en handpumpad tryckluftare på reservoaren och spolade igenom kopplingskretsen ordentligt. Fick ut en hel del luftbubblor men fortsatte en bra stund, det gick ett flertal deciliter ny bromsvätska genom systemet.

Pausade ett par gånger och testade kopplingen med den fungerade absolut inte. Beslöt att ta loss cylindrarna och titta i dem.

Bingo! Huvudcylinderns returfjäder var tvärt av på mitten, fjäderhalvorna hade skruvat ihop sig så att längden blev hälften av originalfjädern. Alltså kommer kolven inte tillbaks till viloläget, alltså kan den inte trycka tillräcklig mängd till slavcylindern.

Nu begriper jag varför kopplingspedalen var så feljusterad (alldeles för högt upp): Förre ägaren hade fått svårt att koppla ur (då returfjädern gått av) och därför ökat slaglängden på pedalen... För varje urkoppling har de båda halvorna skruvat ihop sig lite mer, för att till slut (i min verkstad) ha blivit helt ihopskruvade.

Skönt när man hittat felet men dumt att man la så mycket tid på att lufta systemet utan att titta i cylindrarna.
Nu får det bli nya cylindrar eftersom det finns lite rostangrepp inuti båda.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Svårt att lufta kopplingskretsen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-05-18, 19.23.17

Till slut fungerar kopplingen med ny huvudcylinder och slavcylinder. Tryckte bromsvätskan underifrån och upp.
Att pedalen stod så högt upp berodde på att gummibufferten var borta... Sitter en ny där nu :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster

cron