av AmeliaW109 » 2023-05-05, 20.04.51
Jomen tack grabbar!
Bilen står horisontellt pallad både bak och fram, men här kommer dagens nyheter:
Kopplade på en handpumpad tryckluftare på reservoaren och spolade igenom kopplingskretsen ordentligt. Fick ut en hel del luftbubblor men fortsatte en bra stund, det gick ett flertal deciliter ny bromsvätska genom systemet.
Pausade ett par gånger och testade kopplingen med den fungerade absolut inte. Beslöt att ta loss cylindrarna och titta i dem.
Bingo! Huvudcylinderns returfjäder var tvärt av på mitten, fjäderhalvorna hade skruvat ihop sig så att längden blev hälften av originalfjädern. Alltså kommer kolven inte tillbaks till viloläget, alltså kan den inte trycka tillräcklig mängd till slavcylindern.
Nu begriper jag varför kopplingspedalen var så feljusterad (alldeles för högt upp): Förre ägaren hade fått svårt att koppla ur (då returfjädern gått av) och därför ökat slaglängden på pedalen... För varje urkoppling har de båda halvorna skruvat ihop sig lite mer, för att till slut (i min verkstad) ha blivit helt ihopskruvade.
Skönt när man hittat felet men dumt att man la så mycket tid på att lufta systemet utan att titta i cylindrarna.
Nu får det bli nya cylindrar eftersom det finns lite rostangrepp inuti båda.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)