växelåda

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

växelåda

UNREAD_POSTav backyardbusiness » 2022-11-08, 18.49.07

Hej går det att uppgradera till en annan låda på 450 sl 73
Håkan
backyardbusiness
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-11-08, 10.26.23

Re: växelåda

UNREAD_POSTav celberg » 2022-11-09, 12.05.44

Vad är det du vill åstadkomma?
Kolla det första exemplet på denna sida. https://elbe.ee/projects/
Det blev lite mer bytt än bara lådan...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: växelåda

UNREAD_POSTav backyardbusiness » 2022-11-09, 18.01.18

vad jag vill åstadkomma är en bil med fler växlar än nuvaraande 3 steg kanske få ner förbrukning på lång körning då det fattas minst en växel
backyardbusiness
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-11-08, 10.26.23

Re: växelåda

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-11-09, 21.49.28

På de flesta växellådor är högsta växeln 1:1 oavsett om lådan är 3-stegs eller 4-stegs. Så om du vill sänka motorvartalet (och förhoppningsvis bränsleförbrukningen) på landsväg, så behöver du antingen en lägre bakaxelutväxling eller en extra låda med överväxel (overdrive).

Jag tror den enklaste lösningen (på din bil och på de flesta bilar) är att byta till lägre utväxling i bakaxeln. Björn (celberg) vet säkert vilka alternativ som finns på modell 107.

En annan fråga är om du vill ha en mer tätstegad låda för att få bättre acceleration - där undrar jag om det blir någon märkbar skillnad med tanke på momentkurvan hos din medelstora V8. Men jag är absolut ingen expert på den saken.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: växelåda

UNREAD_POSTav backyardbusiness » 2022-11-10, 20.05.32

jaha vad säger du Björn Cellberg?
backyardbusiness
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-11-08, 10.26.23

Re: växelåda

UNREAD_POSTav celberg » 2022-11-10, 20.43.25

Din 450SL har bakaxelutväxlingen 3,07:1 (eller möjligtvis 3,06:1). Om du kikar på https://mbturbo.com/gear-ratios/ så ser du vilka möjligheter du har att förändra din utväxling. Tyvärr är det ju så att en lägre utväxling gör din bil tröttare än vad den borde vara. Jag har själv två stycken 350, en manuell 1973 SL och en automatväxlad 1975 SE. Båda har som original 3,46:1 och båda har nu 3,06/3,07;1.
På min SL har varvtalet i motorvägsfart 110km/h minskat med nånstans 200-400 rpm. Men den är rätt slö nu. Den manuella lådan hjälper ju till förstås.
Min SE har ju minskat varvtalet som SL:n, men när jag kör den i stan gör den lägre utväxlingen att lådan inte växlar upp till trean förrän vid 60km/h. Räkna alltså med högre förbrukning vid stadskörning.
Trots förändrad utväxling på båda så har inte den större och tyngre SE:n blivit lika trött som den mindre och lättare SL:n.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: växelåda

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-11-10, 21.11.47

Det är ju komplicerat förstås.

Jag har ingen 350 eller 450 men jag kan jämföra med min 2 tons landsvägskryssare 560SEL: 4-stegad automat och 2.47 i bakaxeln, den är riktigt pigg vid rödljusen men går ändå snålt på ganska låga varv vid landsvägskörning. Kanske en sådan låda och bakaxel skulle motsvara dina förväntningar ?
Även motorn från 560 passar, helst då europamodellen utan KAT som ger 300 hk.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron