5G problem

E-klass från 1995-2002

5G problem

Inläggav selmerplayer » 2022-10-16, 11.13.23

Hej, växeln hoppar ur ibland. Kan hända vid inbromsning eller vi skarp sväng. För det mesta funkar lådan perfekt. När det händer låter jag i N och tillbaka till D. Tips? Bilen en 210s 2001 har gått knappt 20 000mil.
selmerplayer
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-11-11, 17.37.34

Re: 5G problem

Inläggav AmeliaW109 » 2022-10-18, 21.40.00

Hej, jag gör ett försök. Det kan vara något glapp i mekaniken eller i fästena för motor och/eller växellåda.

Om du kan hissa upp bilen och komma inunder så:
- Känn efter ev. glapp i växlingslänkaget, det kan vara någon sliten bussning;
- Känn efter att växellåda och motor sitter bestämt fast i sina gummifästen.

I annat fall kan det vara något problem med växelföraren inuti lådan, där har jag tyvärr ingen kunskap.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 5G problem

Inläggav Bop124 » 2022-10-19, 10.49.36

hej
Den bilen och lådan är "känd" för att olja tar sig upp till styrboxen via kabelstammen

Här har du en tråd där det diskuteras kända problem med 5g lådan
https://www.benzworld.org/threads/722-6 ... s.1473796/
Du kanske kan få lite ideer om vad du skall kontrollera från den.

Sen är det alltid viktigt med oljebyten i automater oavsett vad Mercedes har sagt vid olika tillfällen. Dom har ju tidigare fått för sig att det inte ska bytas olja i vissa lådor men på senare tid reviderat detta då det resulterat i växellådsras.
Jag skulle rekommendera oljebyte vid 8000-10000 mil
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: 5G problem

Inläggav selmerplayer » 2022-10-19, 16.15.35

Tack för alla tips! Återkommer när jag vet vad felet är.
selmerplayer
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-11-11, 17.37.34

Re: 5G problem

Inläggav AmeliaW109 » 2022-10-19, 20.26.09

Tack Bop, dina tips passar bättre för 2000-talets bilar, jag lever i det förgångna :-|
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 5G problem

Inläggav Bop124 » 2022-10-21, 08.01.55

Kollad runt lite till och hittade denna tråd
https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... ear.63200/

Där är man inne på grundläggande saker att kolla, som tex oljenivå i låda.

Sen var det ju lite intressant att någon hade problem med trasiga växellådskuddar som gjorde att lådan kunde röra sig för mycket och därigenom få växellänkaget att dra ur växeln.
Amelia109 kanske inte lever i det förgångna ändå, det behöver ju inte alltid vara så komplicerade fel på nya bilar heller,
Det är ju rätt enkla saker att kolla.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås


Återvänd till W 210 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron