W124 280te nivåreglering

W 124 E-Klass 1986-1995

W124 280te nivåreglering

Inläggav Williamm01 » 2022-09-05, 09.55.09

Nu har jag stora problem,
Jag har nu fått hål i rören till nivåregleringen och måste skarva dom på något vänster men vet inte hur då det inte är samma mått som tex bromsrör så min fråga är hur ska man kunna skarva det går det med högtrycks sopa slang som pallar 15psi eller är det alldeles för klent?
Har nu kört utan dämpare i 3 månader och får skolios av allt guppande så måste fixa det
Tack på förhand för alla svar
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav Bop124 » 2022-09-05, 10.34.11

Hej
Soppaslang kommer nog inte att hålla
Rören från motor till reglerventilen är 6mm, funkar bra med bromsrör i den dimensionen.
Rören mellan reglerventilen och klockorna är 4,75mm (vanlig bromsrörsdimension).
Dom grova rören mellan gasklocka och dämpare är lite svårare.
Finns nya på mercedes och kostar ca 2000:- för båda.
Dom skulle du kanske kunna ersätta med pressad hydraulslang.
Jag kollade nyligen upp vad en sådan slang skulle hamna på , ca 400:- fick jag som pris.
Dock är det inte hundra att det går att få till en slang som passar i skarven mellan slangen på "dämparen" och det röret.
Håller själv på och planerar byte av gasklockorna i min så därför sitter jag inne med aktuella priser och dimensioner.

Hoppas du inte har kört tomt på olja i systemet, om du har gjort det skulle jag vara rejält orolig för hur pumpen mår.

Här finns en firma som har lite delar till detta
https://kurth-classics-autoparts.de/gb/ ... el-MB+W124
Det är tyvärr ungefär samma priser som hos mercahandlaren i sverige.

Lägger till mercedes beskrivning av hur systemet ser ut.
https://freescruz.com/.priv/W124/w124CD ... 2-0501.pdf
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav Williamm01 » 2022-09-05, 11.43.32

Tack för mycket snabbt svar och dedär kommer vara till sjukt mycket hjälp
Har kapat av rören innan där det läkte och tog en sån där slang jag pratade om så oljan gick runt för hade läst om pump mm så den ska ha klarat sig
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav Bop124 » 2022-09-05, 12.23.02

Av ren nyfikenhet, vilka rör är det som är trasiga?

Mina rör ut till dämparna ser väldigt sköra ut och lär gå hädan när jag börjar riva.
Jag hade sån otrolig tur att det står en Mersakombi på delplocken här i stan.
Jag fick med mig rätt friska rör, reglerventilen och en dämpare för 600:-.
Så snart blir det byte av gasklockorna.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav Williamm01 » 2022-09-05, 16.36.42

Det är dom som går från motorn till bak, ens har gått av precis där det är som tajtast mellan karossen och bakvagnen
Williamm01
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2021-04-19, 20.03.48

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav Bop124 » 2022-09-05, 17.40.56

Ok då är det relativt lätt. Fick göra samma sak förra året. Fick dock bara tag i tumdimension på röret och det är ju lite mer än 6mm.
Skarvade med skärringskoppling för 6mm rör.
Jag svarvade ner en bit i början på röret till 6mm och löste det på det sättet.
https://folkraceshop.se/bromsrorsskarv- ... gJLGfD_BwE

Jag tror dom också har 6mm bromsrör i koppar.
Sen behöver du verktyg för att göra konan vi reglerventilen.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav AmeliaW109 » 2022-09-06, 21.31.30

Absolut, detta jobb är standard för oss som bor vid saltade vägar i Sverige...

6mm kopparrör finns på metervara lite varstans, exempelvis Mekonomen. De har även rörskarvar och nipplar med rätt gänga (metrisk).

Precis som Bop124 skriver så är rören till dämparna (struts) lite knepigare, med banjokoppling vid gasklockan. Där har jag köpt och monterat nya original på en av mina bilar. Med en god portion tur kan du hitta begagnade som saknar rostskador.

Jag skulle avråda från att byta rör mot slangar, annat än som provisorisk nödlösning. Riktiga hydraulslangar kan fungera men inte vanliga bränsleslangar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W124 280te nivåreglering

Inläggav swampmonkey » 2022-09-07, 16.25.47

Biltema har 6mm bromsrör som jag har dragit nytt bak från skarv som finns mellan kylarvätskebehållaren och grenrör, hela vägen bak.

Har även bytt de större rören mellan akumulator/dämparna, både fått specialgjort på hydroscand, samt köpt nytt på Mercedes på olika bilar.
både hydraulslang samt nytt rör har med lite trixande gått att få på plats utan att ta ner bakvagnen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron