av AmeliaW109 » 2022-08-21, 20.15.41
Se här ett annat exempel:
Centrallåset på 124-modeller runt 1990 arbetar med både pneumatik och el. Såvitt jag förstår kan luftpumpen köras åt båda hållen, för att ge antingen undertryck eller övertryck. Det är fiffigt eftersom det bara behövs en slang till varje låsenhet.
Tittar nu på S124 från 1990-91: Bakluckelåset har en rund trepolig kontakt med en kabel som går in i bilen på höger sida, jämte luftslang och spolarslang. Enligt scheman går denna kabel vidare till att styra luftpumpen. Detta går att begripa.
Men vakuumklockan i bakluckan har även den en rund trepolig kontakt med en kabel som går in i bilen på höger sida, denna kabel ser jag inget spår av i dokumentationen, vad fyller den för funktion ?
Jag hoppas att någon kan förklara vilken roll denna elektriska vakuumklocka spelar i centrallåssystemet.
Senare (och tidigare) modeller har vakuumklockor som helt saknar elektriska anslutningar, där är funktionen uppenbar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)