av LGW » 2017-09-24, 20.21.22
Hej,
Jag är helt färsk på detta forum och blev Mercedes ägare i början på sommaren, en C220 CGI årsm. 2010 (Automat) 7017 mil. Måste säga att det är den skönaste bil jag kört, som att ta på sig sina favorit jeans. Tyvärr har det varit och är en del problem, bilen är köpt med garanti och det som är åtgärdat går jag inte in på. Det som verkstan inte fått bukt med är att den drar väldigt hårt redan på tomgång när man lägger i fram eller back. Är bilen kall blir det ett ruskande i hela bilen och den dör direkt så man får göra flera startförsök och låta den gå lite innan man lägger i fram el. back. När man väl kommer igång går det undan värre över 12km/h på bara tomgång man måste verkligen bromsa hårt för att den skall stå still. När man kör typ på en parkering och behöver krypa så får man känslan att man "bromsar" sig fram. Blir ett väldigt konstig sätt att köra på och det gnäller om bromsarna då man måste finlira med bromspedalen hela tiden, nästan som en koppling. Men när man kör på landsväg verkar den växla mjukt och fint och då är den underbar att köra. Föreslagen åtgärd från verkstaden är byte av momentomvandlare, dock tycker garantiinstansen att dom inte kan se att det oljebyte som tydligen skall göras är gjort och dom behöver fundera över detta. Personligen kanske jag tycker att om tveksamheter finns om ett oljebyte gjorts eller inte så borde man först o. främst spola lådan och byta filter o. ny olja, därefter ställa ny diagnos om inte det blivit bättre.
Fråga: Är det någon som känner igen problemet? och hur åtgärdar man det?
Tacksam för lite snabbt svar om det finns möjlighet.
M.v.h
LG