av AmeliaW109 » 2022-08-02, 23.48.54
W116 är tyvärr en lucka för mig. Har du verkstadslitteratur för modellen ?
En allmän reflektion: Om något verkar omöjligt att göra på en MB så är det sannolikt metoden som är fel.
Om det gäller en vanlig styrled (typ P-ände) så kan den gå att pressa ur med ett standardverktyg (typ skruvtving) från Biltema eller liknande. Om inte så krävs mer våld, en rejäl kilformad gaffel som attackeras med slägga.
När du frågar om ny del att beställa, vilken eller vilka delar menar du då ?
Reservdelsnummer går att få fram i XENTRY (tidigare EPC) baserat på bilens chassinummer. Nästa steg är att söka efter den aktuella delen från MB eller på andra håll.
Åter igen: Om det gäller en vanlig styrled (typ P-ände) så kan den gå att beställa hos Mekonomen eller Autoexperten etc.
Var bor du förresten ? Om du bor i Hälsingland kan jag komma och hälsa på någon dag.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)