Hur få bort den gamla styrleden / ball joint?

W 116 S-Klass 1972-1980

Hur få bort den gamla styrleden / ball joint?

UNREAD_POSTav Harley52 » 2022-08-01, 14.12.27

Hej!
Nytt bekymmer ; jag får inte bort den gamla stylrleden från styrknogen. Har provar med induktionsvärmare, frys, tagit bort styrkulan o sågat upp sätet, hammare o kil, svordomar mm men den rubbas inte ens.Dessutom är den svår/ omöjlig att fästa i en hydraulpress.
Någon som vet vad göra?
Har ännu inte hittat alternativet byta ut o köpa ”ny”. Någon som vet var?
Hälsningar Ronnie
220 Sb -65
350 SL -72
450 SE -78
190 Avantgarde Rosso -92
E220 cab -95
+ flera ångrade avyttringar
Harley52
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2015-12-14, 16.59.08

Re: Hur få bort den gamla styrleden / ball joint?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-02, 23.48.54

W116 är tyvärr en lucka för mig. Har du verkstadslitteratur för modellen ?
En allmän reflektion: Om något verkar omöjligt att göra på en MB så är det sannolikt metoden som är fel.

Om det gäller en vanlig styrled (typ P-ände) så kan den gå att pressa ur med ett standardverktyg (typ skruvtving) från Biltema eller liknande. Om inte så krävs mer våld, en rejäl kilformad gaffel som attackeras med slägga.

När du frågar om ny del att beställa, vilken eller vilka delar menar du då ?
Reservdelsnummer går att få fram i XENTRY (tidigare EPC) baserat på bilens chassinummer. Nästa steg är att söka efter den aktuella delen från MB eller på andra håll.

Åter igen: Om det gäller en vanlig styrled (typ P-ände) så kan den gå att beställa hos Mekonomen eller Autoexperten etc.

Var bor du förresten ? Om du bor i Hälsingland kan jag komma och hälsa på någon dag.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Hur få bort den gamla styrleden / ball joint?

UNREAD_POSTav Harley52 » 2022-08-03, 20.29.57

Hej! Det gäller styrspindeln ( ball joint på engelska). Har nya (inga dyra delar). Jag har provat i stort sett alla ”normala” medoder att trycka ut spindeln. Inget hjälper. Kanske en ”bauta” press måste användas, dvs typ i en mekanisk verkstad.
Eller måste man köpa nya / renoverade styrknogar, eftersom det är så svårt att byta spindeln?
Hälsningar Ronnie
220 Sb -65
350 SL -72
450 SE -78
190 Avantgarde Rosso -92
E220 cab -95
+ flera ångrade avyttringar
Harley52
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2015-12-14, 16.59.08

Re: Hur få bort den gamla styrleden / ball joint?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-03, 22.05.25

Hej, jag är fortfarande osäker på vilken del det gäller. "Ball joint" är en ganska generell term.

Men det kanske gäller nedre spindelleden ? Isåfall kan jag titta i dokumenten för W123 och W126, de kan vara av liknande typ som på W116. Då är bytet ganska komplicerat om jag minns rätt.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 116 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron