Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

1982-1993

Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav putta » 2022-07-16, 11.44.20

Hej,

Såg idag när jag gjorde oljebyte på min 190E w201 2.0 -93 att en framfjäder hade gått av längst ner på sista varvet.
Vad rekommenderar ni för fjäder modell...märke?
Finns ju en uppsjö av fjädrar men vilken är rätt dimension?
Bilen är helt i orginal från fabriken.
När man ändå gör ett fjäderbyte fram på båda sidor finns det något mer man skall passa på att göra?

Har ni även tips på verktyg som passar,sett en del men tycker inte dem är kompatibla med w201 oxh Framfjädrar...förstått att man får vara försiktig när man byter framfjädrar men man vill ge det en chans.
Tack i förhand
//P
Senast redigerad av putta 2022-07-19, 10.57.37, redigerad totalt 1 gång.
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-07-18, 21.24.39

Fjäderbrott på nedersta varvet är ett vanligt fel på flera MB-modeller.

Tyvärr brukar kvaliteten på nya MB originalfjädrar vara klart sämre än hos de fjädrar som satt på bilen som ny.
Mina bästa erfarenheter hittills är av Lesjöfors fjädrar, de säljs av bland andra Mekonomen. Då kan det eventellt finnas varianter såsom "normal" eller "förstärkt", det bör vara den normala varianten du vill ha.

Verktyg, det enda och bästa jag har är KLANN, gediget och säkert men dyrt om det är bara en bil du ska byta fjädrar på.
Jag kan kolla artikelnumret om du är intresserad.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav osla » 2022-07-19, 19.29.56

det finns billiga fjäderspännar satser till mb att beställa på diverse verktygs sidor, bara googla. har själv en sån och det fungerar klockrent. däremot så är jag alltid försiktig då jag handskas med en komprimerad fjäder i den eftersom jag vet att det är något kina tillverkat, och jag har haft en fjäder flygande genom verkstaden från just en 190, men då hade jag inte den rätta spännaren utan dom 2 klassiska som man krokar på utsidan till mcpherson ben tex, hade inte fått på båda krokarna eftersom det var för tajt, men en krok satt bra så jag drog ihop fjädern och var livrädd hela tiden jag rörde uti spännarna men jag fick ihop den så jag lyckades lirka ut den men då tappade jag hela paketet i golvet och spännarna krokade ur. kan ju säga att den fjädern flög tvärs genom verkstaden med fullt av gnistor efter sig in i väggen på andra sidan, var bara tur att inget annat hände så nu mer är jag alltid försiktig vid fjädrar som är komprimerade
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-07-19, 22.35.09

Precis, det går inte med utvändiga verktyg, det behövs två plattor som man spänner ihop med en skruv inuti fjädern.

Ett litet tips om du letar efter en billig sats: Kolla om det är specat vilken max belastning verktyget tål. Som jämförelse är mitt KLANN specat till max 20.000 Newton, alltså motsvarande två ton. Det är nog i överkant för en W201, men ändå.

Jo sen undrade du om det är något annat du bör göra i samband med fjäderbytet. Passa på att granska skicket hos bussningarna i framvagnen, dom är troligen inte glappa för då borde det ha blivit anmärkning vid senaste besiktning.
Men om de börjar bli trasiga i gummit så kan det vara vettigt att byta dem när du ändå är där och mekar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav putta » 2022-07-20, 14.28.49

Tack för inläggen det uppskattas,

Det blev faktiskt Lesjöfors Normala så där tänkte vi samma :-).

Hittade Klann verktyget på Ebay och det var fasligt dyrt för dem få fjädrar jag kommer att byta i alla fall så jag letar vidare efter dem tips som ni gav mig och att det blir med "plattor" och jag lovar vara försiktig.

Tack
//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav Marie » 2022-07-21, 01.10.40

Jag har haft detta fjäderverktyg från Biltema i mer än 10 år vid detta laget.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/chassidelar/framvagn-och-bakvagn/lankarmar/fjaderspannare-2000020865
Säkert inte lika hög kvalitet som Klann, men det har gjort sin tjänst väl. Och jag har uteslutande hanterat fjädrar för W140, och det är riktigt elaka odjur, så en sådan bör klara W201-fjädrar galant.

Bild
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-07-21, 23.12.11

Aha, Biltemas verktyg ser ju ut som en KLANN-KLON :) Det är säkert alldeles utmärkt och tillräckligt.

Jag kan inte minnas att det fanns när jag köpte mitt KLANN för cirka 20 år sedan. Annars har jag handlat mängder med bra verktyg hos Biltema genom åren. Det mesta håller mycket bra och länge.

Förresten, Putta:
Nedre spindelleder är förbrukningsvara, lite beroende på hur och på vilka vägar bilen körs.
Om de inte är bytta och bilen har gått sisådär 20.000-30.000 mil så kan det löna sig att byta dem när du ändå håller på.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav osla » 2022-07-22, 19.06.59

ser exakt ut som min låda också. men jag har för mig min gick på under tusenlappen, men jag kommer inte ihåg vars jag beställde
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2022-08-10, 23.26.04

Kör med biltemas här med.
kan vara lockande att köra med mutterknack, och jag gör det själv för att "skruva snabbt" och enkelt där inget motstånd finns, men är någon form av pinne/säkerhetspinne folk drar av om man försöker dra längre/ihop fjädern med den.
(Finns säkert en rimlig anledning till att det står uttryckligt på att man inte får köra mutterknack, och att pinnen är där. )

Byta fjädrar bak kan man göra rakt av utan verktyg förutsatt att man sänker ner bakvagnen lite och tvingar in/ut fjädrarna.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav osla » 2022-08-11, 19.19.09

swampmonkey skrev:Kör med biltemas här med.
kan vara lockande att köra med mutterknack, och jag gör det själv för att "skruva snabbt" och enkelt där inget motstånd finns, men är någon form av pinne/säkerhetspinne folk drar av om man försöker dra längre/ihop fjädern med den.
(Finns säkert en rimlig anledning till att det står uttryckligt på att man inte får köra mutterknack, och att pinnen är där. )

Byta fjädrar bak kan man göra rakt av utan verktyg förutsatt att man sänker ner bakvagnen lite och tvingar in/ut fjädrarna.


eller lossar länkarmen in mot vaggan, är ju ingen justering där för nån hjulvinkel där som man ändrar genom det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav osla » 2022-08-15, 20.15.52

kan inte annat än rekomendera dessa spännare, var till min mormor i helgen och böt motorkuddar i hennes 124 200D och det visade sig att en framfjäder gått av, som tur var hade jag spännaren i bilen. det tog 2 minuter att ta lös fjädern och ta bort den lösa biten och sätta tillbaka den MED hjulet på plats, bara svängt ut det fullt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav putta » 2022-08-23, 18.30.49

Hej igen,
Ville bara meddela att jag fick tag i en fjäderspännare via Amazon.se för en rimlig summa och den gjorde jobbet galant på dem båda främre fjädrarna...för att vara första gången så tog jag det vackert och lugnt o metodiskt så att det inte skulle hända något...det var bara lite krångligare med den som var av längst ned då vinkeln på fjäderspännaren inte var optimal men till slut gick det ochså....pallade upp var sida för sig på gårdsplan så det går att göra hemmavid med rätt utrustning...nu har man lärt sig en sak till :-) .

Så tack för hjälp och tips som stöttning...ni är bäst här på forumet

Vänligen P
Senast redigerad av putta 2022-08-23, 22.20.25, redigerad totalt 1 gång.
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Fjäderbyte fram 190E W201 -93...vad rekommenderas

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-23, 20.15.03

Grattis Putta, kul att du hade nytta av tips från några få medlemmar som fortfarande stödjer detta antika forum :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Nästa

Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron