Styrväxel

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Styrväxel

UNREAD_POSTav bosseisverige » 2022-05-28, 17.02.23

Justering styrväxel. Skulle idag justera min styrväxel 350 SL -72. Att det är trångt behöver jag inte berätta....Låsmuttern (19 mm) låssade utan problem, värre var det med justeringsskruven (insexskruv 7mm). Den sitter så in i bomben och livrädd är man att man ska förstöra den.

Nu till frågan. Är det någon som vet om man kan skruva upp låsmuttern ihop med justeringsskruven utan att det blir problem att sätta tillbaka skruv och mutter ???

Mvh/Bosse
bosseisverige
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2014-07-07, 20.58.06

Re: Styrväxel

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-05-29, 17.35.38

Hmm, om justerskruven sitter såpass hårt fast, hur ska du lyckas skruva ur den ? Har du smort med 5-56 eller liknande ?

Tittar i verkstadshandboken: Anvisningen är att
1) lossa justerskruven o skruva den ner och upp några gånger
2) skruva ner den till stopp, dra åt den till 1 kpm (10 Nm)
3) lossa 1/4 varv, dra åt den med 0,5 kpm (5 Nm)
4) skruva ner den igen 1/8 varv
5) drag åt låsmuttern med max 3 kpm (30 Nm)
i moment 5 anges även att mätklocka ska användas.

Men rent praktiskt, i hobbyverkstaden. behöver man kanske inte göra exakt så.
Det viktiga är väl att glappet försvinner samtidigt som styrningen går lätt utan kärv.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Styrväxel

UNREAD_POSTav celberg » 2022-05-29, 17.45.14

Risken är ju att någon gjort detta några gånger tidigare så det inte hjälper. Vad jag menar är att det är utslitet mitt emellan fulla rattutslag. Om man då justerar så spelet mer eller mindre försvinner blir det "lite trångt" i ytterkanterna...
Hur är spelet vid fulla rattutslag?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Styrväxel

UNREAD_POSTav bosseisverige » 2022-05-29, 19.48.21

Jag har justerat några gamla 123 samt 126 genom åren men då har justeringsskruven inte suttit så hårt.. Jodå rikligt med 5-56m, en tuppfot och lite tålamod. Jag har inte justerat efter verkstadshandboken men tagit det försiktigt med upplyft framvagn och med känsla.
Jag tror inte min momentnyckel går ner till 5 Nm. Får kanske se vad som finns på marknaden det kan vara gott att göra det enligt boken.

Risken är att det är som Selberg skriver att den är sliten på mitten, men det skulle vara gott att minska glappet lite... 5-56 får ligga o dra lite till.

Mvh/Bosse
bosseisverige
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2014-07-07, 20.58.06


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron