Automatryck

E-klass 2002-

Automatryck

Inläggav Flisan » 2022-04-06, 15.09.55

Hej, vi har en W212 combi med automat. Dem går mjukt och bra, men har lagt märke till att när vi skall starta på morgonen från vår garage infart som lutar svagt uppför, så rycker det till i lådan när man för växelväljaren från P dill D via R.
Är detta vanligt? Skadligt?
När vi startar på helt plan mark på morgonen så märks inget av detta.
Tack för era erfarenheter och tips!

Mvh

Cisne
Flisan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-06, 17.23.19

Re: Automatryck

Inläggav Kölis » 2022-04-06, 20.00.15

Låter rätt normalt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Automatryck

Inläggav Flisan » 2022-04-07, 08.01.41

OK, tack för feedback. Om normalt, är det skadligt?
Flisan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-06, 17.23.19

Re: Automatryck

Inläggav osla » 2022-04-07, 11.31.36

för att slippa det där så kan ni börja använda parkeringsbromsen istället för att den ska ligga och belasta på p läget i lådan. alltså då ni stannar, lägg i parkeringsbromsen, släpp färdbromsen så den stannar mot parkeringen (om det nu inte är elbroms, då behövs det inte släppas på färdbromsen iomed att det är färdbromsen som används då) sen lägger ni i p på lådan, då slipper ni den smällen, så gör jag då jag kör automat eftersom jag är tveksamma till såna lådor överlag
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Automatryck

Inläggav AmeliaW109 » 2022-04-07, 21.05.07

Använda p-bromsen är alltid en bra sak, den behöver ju motioneras ganska ofta på en automatväxlad bil -- iallafall när p-bromsen är separat från färdbromsen, som den är på alla äldre MB-bilar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 211/212 E-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron