Fördröjning på startnyckeln och nyckelkortet fungerar ej.

SL från 2001

Fördröjning på startnyckeln och nyckelkortet fungerar ej.

UNREAD_POSTav Karl-Axel Sjöberg » 2022-03-08, 10.06.27

Min 500 sl från 2002 måste jag starta som man startar en Diesel med fördröjning på tändningen innan jag aktiverar startmotorn och mina nyckelkort fungerar ej trots att de lyser grönt när man kollar kortet. Skulle jag vara för snabb måste jag gå bak och ta av batteripolen i några sekunder för att sedan starta bilen normalt. Kan det vara något relä som spökar eller är det elektroniken som skall uppdateras eller eller?
Karl-Axel Sjöberg

Re: Fördröjning på startnyckeln och nyckelkortet fungerar ej

UNREAD_POSTav Uky » 2022-03-10, 10.39.41

Ett Keyless system baseras på att om/när man tar i dörrhandtaget eller trycker på startknappen skickar systemet ut en "challenge" på 125kHz. Det sker i en sekvens där systemet kollar om nyckeln(kortet) finns utanför eller inne i bilen. När nyckeln/kortet hör 125kHz signalen svarar den på 433 MHz.

Antennerna för 125kHz är oavstämda magnetloopar som finns här och där i bilen vars uteffekt kalibrerats så att deras fält inte skall nå mycket längre än att systemt skall få reda på var nyckeln finns.

Det var nu så länge sedan jag ägde en bil med detta (CL500/C215, samma plattform) att jag glömt var keyless-enheten sitter. Det kan vara så att den är trasig. Det kan också vara så att det handlar om glapp/korrosion i kontaktdon. Det första som måste göras är att undersöka om enheten verkligen sänder sin "challenge" men det kräver ett instrument (exvis oscilloscope med magnetloop). Därefter lokalisera enheten och kolla kontakterna.

Ett vanligt problem med (i alla fall gamla CL) är att kablaget mellan chassie och dörr som går i en gummi"snabel" vickas av med tiden. Av någon outgrundlig (korkad) anledning valde MB att inte som många andra märken ha en kontakt i chassiet så för att felsöka måste man demontera dörrklädseln, kränga av snabeln och känna om kablaget är helt. Det är inte ofarligt, då SRS ingår i härvan. Ett avbrott i den slingan sätter en felkod som måste nollas med Xentry/Star (eller fristående diagnosverktyg). Är man oförsiktig kan man riskera att smälla någon airbag.

Hursomhelst så finns en av 125kHz magnetantennerna i dörren. Den borde sända ut en signal. Därefter skall de andra antennerna, en efter en skicka ut sina challenges för att se om nyckeln/kortet finns inne i bilen. Att startknappen inte fungerar tyder på att det kan vara själva enheten som är trasig.

En första test är att låta bilen gå ner i sleep-mode så att all instrumentering snocklar. Därefter en stund senare gå fram till bulen och dra i dörrhandtaget. Om systemet känner igen detta skall instrumentklustret tändas. Därefter kan felsökning fortsätta.
C238 AMG
Uky

Re: Fördröjning på startnyckeln och nyckelkortet fungerar ej

UNREAD_POSTav Karl-Axel Sjöberg » 2022-03-25, 15.53.20

Det lär finnas en teknikbox för detta låssystem men jag är inte säker på var den sitter. Det sitter en i höger sida av bagageutrymmet under klädseln A230.540.0945 bosch 0199.000.000
HW44/00 SW47/01 Q7 som min kompis tror det är. Någon som vet? Kan man avprogramera den och sedan programera om den, för det gjorde man i Brasilien på min Fiat som hade samma problem. Eller när det gäller Mercedes så måste man köpa nytt.
Karl-Axel Sjöberg

Återvänd till R230/R231