HVO 100

W 123 1976-85

HVO 100

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-03-13, 18.37.36

Jag har haft en diskussion om bränslen till dieselbilar med en medlem som tyckte jag skulle skriva ett inlägg om mina erfarenheter.

Inom sjöfartsbranchen där jag jobbar betraktas HVO100 som ett bränsle som är användbart i de flesta dieselmotorer utan speciella modifieringar. Även mindre maskiner som är mycket lika de dieselmotorer som sitter i äldre bilar. Tändvilligheten motsvarar vanlig diesel och lagringsegenskaperna är bra, även vid låga temperaturer. Motortillverkarna vill i vanlig ordning inte lämna garantier utan omfattande testning, som de inte gärna gör på äldre motorer, men antyder att det borde fungera bra. Det är också blandbart med vanlig diesel, vilket förekommer bla på skärgårsbåtarna i Stockholm.

Den dieseln som säljs på mackarna är enligt lagkrav utblandad med förnybara bränslen och fungerar förbränningsmässigt ungefär som ren fossildiesel. Däremot är lagringsegenskaperna sämre och vid vattenförekomst kan bakterier börja växa vilket leder till stora problem. Inblandningen är av det som kallas biodiesel, FAME eller RME. Oftast rapsbaserad.

På sjömackar säljs fossil diesel utan inblandning av förnybara bränslen, i båtar lagras ofta bränsle längre tid och vatten i tanken är inte ovanligt.

Förr innehöll diesel svavel vilket har utmärkta smörjande egenskaper och vissa förespråkar användning av en skvätt tvåtaktsolja i tanken då och då.
Det har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om, men diesel känns spontant ganska torr så det låter rimligt.

Mina slutsatser blir alltså, HVO100 borde fungera utmärkt i en gammal dieselmercedes.
Det borde också vara lämpligt att lämna bilen över vintern med det i tanken.

Mackdiesel fungerar utmärkt, särskilt om du har stor omsättning men kanske inte är optimalt vid vinteravställning.
Ska du ställa av bilen, tillsätt ev lite bakteriedödare vid sista tankningen om du är orolig alternativt tanka på en sjömack om du kan.

Helt klart är att dieseln vi tankar förändras och det är vettigt att vara påläst och fundera på vad vi häller i bilen.

Själv kör jag bensinbil men aktar mig väldigt noga för allt som kan innehålla RME eller FAME i min segelbåt som har en liten dieselmotor, HVO100 har jag däremot inga problem med.

Och nu följer en intressant debatt...
När den dör ut går vi på oktantal och E85 tycker jag!

Mvh Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A

Re: HVO 100

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2022-03-14, 18.11.50

Hej där Staffan,
Jo nog är det så att dagens diesel känns ganska torr/sträv, och den luktar ju snarare lacknafta än fet-diesel som den bör.
HVO100 har även jag hört gott om vad gäller drift, från ett av de företag som levererar industridieselmaskiner till bland annat färjor,
Problemet är väl främst priset, som med all diesel nuförtiden.

Hur tänker du gällande oktantal och e85?
Hade en w201 med m111 motor som var turbokonverterad på originalsprut,
och med ren 95 så spikade den, med 95+etanol 50/50 så gick den fortfarande att starta lite kyligare dagar, men slutade upp med spikandet.
fick även lagom lamdavärden (nåja) med 50/50 blandning, där ren 95 gick för fett och ren etanol gick för snålt, (om jag minns rätt)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Re: HVO 100

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-03-14, 21.21.21

Hej själv!

Sista kommentaren var inte så allvarligt menad mer än att sådan här inlägg kan skapa oändliga debatter på en del forum.
Bensin och bensinmotorer kan jag betydligt mindre om men det låter som om din turbomotor uppförde sig ungefär som man kan förvänta sig.

Flesta kan nog grunderna lika bra som jag men någon kanske är intresserad.
Bensinens oktantal har inget med energiinehållet att göra utan är ett mått på motståndskraften mot självantändning.
Självantändning, knackning, spikning, uppstår efter tändstiftet antänt bränslet och temperatur och tryckökningen gör att det självantänder eller tänder på en het yta någon annanstans i förbränningsrummet.
Knackning är skadligt för motorn och uppstår lättare vid hög kompression eller turboladdning.
98 oktan har högre motståndskraft mot självantändning än 95 oktan.

Att energiinnehållet är samma är inte längre riktigt sant eftersom 95 oktanig bensin innehåller 10% etanol och 98 oktanig 5% etanol. (oftast)
Etanol har lägre energiinnehåll på liter och det ger att 95 oktanig bensin innehåller ca 96% energi jämfört med ren bensin.

Men etanol har ett oktantal motsvarande 104 oktan och eftersom turbomotorer tenderar att knacka lättare passar det ju bra med etanolinblandning.
Det är stämmer ju också med hur Swampmonkeys turbomotor uppförde sig, mer etanol ger magrare blandning och mindre knackningar.

Saab hade väl en motor som gav mer effekt om man tankade etanol.
Den kunde ladda på mer utan att knacka helt enkelt.

Etanol är aggresivt mot gummi, tex slangar och det kan vara svårt att starta när det är kallt. Dessutom måste smörjoljan i motorn bytas oftare än om man tankar bensin.
Den blir rödaktig och tunn.

Men alla bränslen har ju sina nackdelar och en motor byggd för etanol från början borde ju fungera ganska bra, då kan kan man ju tex utnyttja det höga oktantalet fullt ut.

Bensin tenderar för övrig att bli sämre av lagring i ventilerade kärl. De mest lättantändliga delarna förångas och motorn kan bli svår att starta eller gå dåligt.
Ofta behöver man inte byta ut bensinen utan det räcker med att fylla på lite färsk bensin för att det ska fungera bättre, värt att tänka på nu när det börjar bli dags!

Som sagt, det mest grundläggande. Någon får gärna fylla på.
Hur fungerar tex modern bensin i mitt K-jetronic system?
Är det en katastrof om jag tankar 95 oktanigt med 10% etanol, här finns ju ingen lamdasond som kompenserar blandningen.
Kommer jag att köra för magert och bränna upp något?
Spontant känns det ju inte så.

/Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A

Återvänd till W 123