Vacuumförställning tändning 280CE

W 123 1976-85

Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-03-08, 21.24.07

Hej, jag har en 280CE 78 chnr 12305312003406 och det har visat sig att vacuumprylen på fördelaren läcker och inte fungerar som den ska.
Den verkar inte helt lätt att få tag i, någon som har förslag på leverantör?

Centrifugalregleringen fungerar fint så det är bara vacuumdelen jag behöver.

Mvh Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-03-08, 23.38.03

När jag letar delar på ditt chassimummer får jag fram flera olika reservdelsnummer på vakuumdosan, beroende på motornr:

A 000 158 4018 - kan finnas att beställa (från MBspecialist eller din lokala handlare)

A 000 158 5318 - verkar inte finnas att beställa
ersatt av:
A 000 158 6318 - kan finnas att beställa

A 000 158 7318 - kan finnas att beställa

A 000 158 8218 - kan finnas att beställa

Frågan är vad skillnaderna är mellan dessa olika vakuumdosor. Det kan handla om olika krav på avgasvärden på olika marknader.
Om du kan se något BOSCH-nummer på vakuumklockan så bör det gå att spåra till MB-reservdelsnummer. Om inte så kan vi försöka hitta rätt del utifrån ditt motornummer.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-03-09, 15.54.32

Redan detta är bra hjälp, tack!

Mitt motornr är 110.984 12 026 255
Fördelaren heter 0 237 302 002
Själva dosan verkar inte ha något instämplat nummer.

De olika typerna av dosa verkar ha med avgasrening att göra som du säger.
En av slangarna in till dosan går också till EGR-ventilen.
På dellast ska alltså tändningen ställas upp och EGR-ventilen öppna.
Mitt utförande har två vacuumanslutningar, det verkar vara vanligt på 110-motorn i USA och de hade väl liknande avgasregler på den tiden.

Mvh Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-03-09, 22.16.38

Jomen tack själv för bra information!

Jag är ingen expert på MB reservdelskataloger så jag kan inte garantera att detta är korrekt.

Det jag hittar på ditt motornummer är följande:

A 000 158 40 18
up to engine 984 12/52, 22/62 037 716 (din motor 026 255 bör täckas in här)

Denna vakuumklocka verkar ha BOSCH nr 1 237 122 639

Den kan finnas att beställa från MB men om det visar sig att den har utgått så är ebay värt några försök.
Alternativt (men mycket osannolikt) kan man hitta den begagnad hos Bildelsbasen.

Lycka till!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-03-10, 19.41.07

Tack!

Nu ska det nog gå att snoka fram en.

Jag har läst på lite om funktionen när jag ändå surfat runt och om någon är intresserad kan jag ju berätta vad jag kom fram till.

De flesta vet hur en fördelare fungerar, tändningen tidigareläggs vid högre varvtal för att bränslet ska hinna börja brinna ordentligt ungefär lagom till övre dödpunkten.
Om det sker för tidigt, när kolven är på väg upp, motverkar trycket rörelsen.
Om det sker för sent, när kolven redan vänt, utnyttjar vi inte tryckökningen på bästa sätt.
Vid högre varvtal tidigareläggs alltså tändpunkten för att inte bränslet ska brinna för sent, efter att kolven vänt och har hunnit för långt ner.
Styrningen av tändpunkten för varvtalskompensering sker med hjälp av en centrifugalregulator i fördelaren.

Vid dellast, alltså de flesta tillfällen, kan det vara bra att tidigarelägga tändningen ytterligare. Bränslet brinner långsammare då gasflödet in i cylindern är strypt än vid fullgas.
Kompensationen för dellast sker med hjälp av vacuumklockan, strypt gasspjäll=undertryck =>tidigare tändning.

Det hela kokar ner till att en fungerade vacuumklocka ger bättre bränsleekonomi. Hur mycket kan jag rapportera så fort jag fått tag i en hel.

Men den här klockan har två anslutningar, den andra senarelägger tändningen vid tomgång. TOM så sent som efter övre dödpunkt på vissa utföranden. Det verkar mystiskt men har med avgasreningen att göra. Många av de här motorerna har en luftpump som tillsätter luft precis efter avgasventilen. Det är för att förbränna CO som följer med avgaserna ut. Om man senarelägger tändningen är avgaserna varmare eftersom de inte hunnit expandera lika mycket och det hjälper till att antända kolmonoxiden.

Jag har inte fått detta bekräftat från säker källa så rätta mig om ni vet bättre!


På vissa utföranden kopplas den här funktionen bort då tex ac-kompressorn kopplas in eller då växelväljaren läggs i D, för att tomgångsvarvet inte ska påverkas.

Det här var bara det allra mest grundläggande, det finns väldigt många parametrar som påverkar förbränningen och hur tändningen ska ställas.
Och ni är ju givetvis kunniga och pålästa och visste redan detta, men det är ju bra om det står här så jag hittar det när jag glömt alltihop..


/Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-04-25, 12.19.55

Då var det bytt, provkört och tankat.
Jag tycker nog den går lite jämnare och piggare på mellangas efter bytet.
Men det tycker man ju vad man än gör för åtgärd så det ska vi inte hänga upp oss på.
Däremot verkar det som den drar lite mindre, ungefär en deciliter, strax under 1,3 på senaste långturen.
Och 1,4 när jag kör korta turer runtikring Göteborg. Inte riktigt landsvägskörning men inte mitt i stan heller.
Nu är ju inte bränsleförbrukningen det man ska hänga upp sig på när det gäller sommarbilen men ändå, jag gillar att köra och i längden blir det skillnad.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-04-28, 21.06.33

Låter trevligt, en märkbar förbättring kan man tro.

Men vad borde förbrukningen ligga på för en 280CE av denna årgång? Är dina siffror normala eller möjligen alltför höga?

Jag vet inte, jag har ingen motsvarande bil, men det finns säkerligen andra medlemmar som kan bidra med siffror.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vacuumförställning tändning 280CE

UNREAD_POSTav Staffan A » 2022-07-08, 18.13.27

Det kom inga andra siffror men efter senaste fixet av vacuumläckaget kröp det ner ytterligare en deciliter.
1,2-1,3 liter/milen beroende på vart jag åker.
Lite surfande på nätet pekar på att det nog är rimligt för den bilen.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron