Bensinpump, filter

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2021-11-28, 15.42.40

Hallå.
Ny här. Har nyligen köpt en 450 slc från 1975. Tänkte pyssla med den fram till och under pensionen. Det första som ska göras är att byta bensinpump, filter och slangar. Men det verkar inte vara att bara göra. Finns en massa pumpar som ligger kring 800-2000:-. Finns också en Bosch för 6500:- Olika tryck på dom också. Vad ska man välja? Läste nånstans att MB gick ner i tryck mot slutet av 1975. Läste också nånstans att det måste vara 7,5 mm slang. Någn rekommenderar starkt att slangar ska man köpa från MB. Enligt Autodoc ska tex pumparna hos dom funka.
Rörigt. Det sitter D-jetronic på den.
Mycket tacksam för hjälp.
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2021-11-30, 18.08.10

Ingen vidare fart här. Gick med i benzworld och fått en massa info. Länkar till den tråden om någon hittar hit med samma frågor.
https://www.benzworld.org/threads/fuel- ... t-18314388
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav celberg » 2021-11-30, 20.52.33

Har du ett konstaterat fel på pumpen eftersom du ska byta? Läcker den eller får du inte upp trycket? De låter lite, så det behöver inte vara en anledning till byte.
Det funkar lika bra med 8mm slang under förutsättning att du har ordentliga klammer. Mot slutet av 1975 gick man över till k-jetronic, dvs på 1976 års modeller. Det är ju högre tryck på det systemet, så dom pumparna funkar inte i D-jet. Men när du ändå är hos Mercedes och köper slangen du gängar in i tanken kan du ju köpa 7,5 mm slang där också.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2021-12-29, 10.49.57

Tjena. Har fått en massa tips på benzworld-forumet. Grymt ställe, ni känner säkert till det.
Landade i att jag kommer beställa grejor på sl-shop i tyskland. Dom verkar kunniga och har det mesta. Problemet var att hitta pumpen. Finns tom på autodoc. MEN, som du skrev så är det just skillnaden mellan d-jet och k-jet. Jag har d-jet. Men sls har både dyrare och en lite billigare variant. Har sett original för upp till 8000:-. Den jag kommer ta ligger på 1800:- om jag minns rätt. Håller på att spara ihop pengarna. Under tiden har har bråkat med kupéfläkten.
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav Marie » 2021-12-30, 02.18.49

ChB skrev:Den jag kommer ta ligger på 1800:- om jag minns rätt. Håller på att spara ihop pengarna.

1800:- ?
Det räcker ju knappt till en tank soppa i en W140....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav celberg » 2021-12-30, 18.21.15

Återigen, vad är felet på den pump du redan har?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2022-01-12, 21.35.12

Ursäkta sent svar. Varit mycket. Jämförelsen med bensinpriset förstår inte vad det har med saken att göra. Gällande pumpen tänkte jag att man kanske borde byta den medan man ändå håller på för att slippa grisa där igen. Men dom kanske håller rätt länge, vad vet jag.
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav celberg » 2022-01-13, 14.18.14

Dom håller länge. Kolla så att den skapar tillräckligt tryck (2,0-2,1 bar) inte läcker och inte har tydliga missljud.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav Marie » 2022-01-13, 19.56.57

ChB skrev:Jämförelsen med bensinpriset förstår inte vad det har med saken att göra.
Det var väl snarast att jag förvånades över din formulering. Har man råd att hålla sig med en hundrasjua låter det i mina öron lite underligt att behöva spara till en reservdel som prismässigt som ligger i kategorin en tankfyllning. Men det är väl jag som inte fattar särskilt snabbt. :oops:

Jag förstår både din och Björn Råsbergs syn på pumpbytet. Skulle jag ha minsta misstanke att pumpen närmar sig sin levnads slut skulle jag byta för att slippa stå vid vägkanten vid helt fel tillfälle - i synnerhet om man ändå har pumpbryggan nere - men finns det inget som tyder på att det kan vara dags kan det ju vänta, i synnerhet om det handlar om en hobbybil. Är det däremot en bruksbil som bara inte FÅR strejka, så kan det finnas skäl att byta förebyggande när man närmar sig ett miltal där sannolikheten för pumphaveri börjar bli stor, även om inga direkta tecken finns på förestående pumphaveri. Så gör jag ibland på min bruksbil, när kostnaden för och kring ett haveri överstiger reservdelspriset.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-01-13, 22.53.39

Miltal?
Enligt mina erfarenheter från 126 och 124-modellerna så håller bensinpumparna cirka 40.000 mil, kortare om de har fått pumpa skräp ur en rostig tank.

Så om din bil har gått längre än 40.000 mil håller jag med om att du bör ha en ny pump i bagaget som reservdel, eller kanske till och med lyxa till det och montera en ny pump.

Om din bil har betydligt lägre miltal så ser jag ingen anledning att byta bränslepump, såvida inte tanken är rostig inuti.
Om tanken har rostat så behöver du byta till en fräsch tank, nytt filter och ny pump. Jag säger inte något om priserna.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2022-01-23, 11.44.10

Miltal tror jag är 22 tusen så det skulle borga för att pumpen skulle vara hel. Tycker den låter ok. Lutar nu åt att byta slangar och filter. Beställer grejor i veckan.
Skriver tror för det finns olika uppgifter men 22 är det högre. Bilen har en mycket märklig historik, eller snarare avsaknad av historik. Ganska säker på att den är smälld. Två olika chassinummer. Jaja. Ska bli kul i alla fall. Håller på med instrumentbelysningen just nu. Får starta en annan tråd om det.
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2022-02-20, 10.55.40

Rev ur tanken igår. Visade sig att slangen ut från tanken brustit uppe vid filtret. Skönt att få ta ur tanken. Ser helt fräsch ut. Lite lite ytrost i plåten under tanken. Returledningarna såg dåliga ut så de ska bytas. De videos jag sett visar en returledning. På min finns det två.
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav celberg » 2022-02-20, 20.30.49

Jag är osäker på när det kom, men det finns ett system som tar hand om ångorna och återför dom till tanken. Då har man två returledningar. Kan vara det systemet du har.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav ChB » 2022-02-21, 15.00.27

Ok. Tackar. Behöver byta rören. Någon som gjort det här? Eller kör man slang om man byter?
450 SLC 1975
ChB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-11-28, 15.33.05

Re: Bensinpump, filter

UNREAD_POSTav celberg » 2022-02-22, 20.31.21

Du gör säkrast i att byta rör mot rör. Slangarna håller för låg kvalitet tycker jag. Om du byter till slang är ett tips att lägga en yttre slang också. Har själv inte behövt byta några rör ännu.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster