Tidig eller sen R129-a?

R 129 SL 1989

Tidig eller sen R129-a?

Inläggav VegaMercan » 2020-07-06, 13.53.13

Jag har börjat intressera mig för ett köp av en 500SL (eller SL500) av mod R129.
Finns det några väsentliga skillnader i kvalité, uppträdande mm mellan de tidiga bilarna från före -92 och de senare faceliftade bilarna efter -96? (årsmodellerna mellan 93 och 95 hoppar jag gärna över).Om vi alltså bortser från de utseendemässiga förändringarna.
VegaMercan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-07-06, 13.42.02

Re: Tidig eller sen R129-a?

Inläggav celberg » 2020-07-07, 18.50.36

En skillnad mellan olika årsmodeller är ju motor och växellåda. Första varianten är en 326 hästaras 32 ventilare som har dubbla fördelare och fyrväxlad automat, andra varianten (1995-1998) är en 320 hästars 32 ventilare som har en tändspole per cylinder och femväxlad automatlåda. Sista varianten kom väl 99 tror jag som är en 24 ventilare med femväxlad automat. Har själv mittenvarianten och stormtrivs med den.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Tidig eller sen R129-a?

Inläggav Anders Wiljander » 2021-12-18, 02.44.47

Självklart tycke och smak beträffande utformning och stil.
Annars som vanligt att fabriken förbättrar modellerna en del undan för undan.

Från 1995/96 och framåt utan "barnsjukdomar". Med uppdateringen då kom också en ny 5-växlad automatlåda med "lock-up" och bra datorstyrning. Jag har en 97a och jag är fortfarande djupt imponerad av 32-ventilers V8ans tunga bottenvrid och automatlådans mjuka men helt intuitiva växlingar. Helt fantastisk drivlina faktiskt!

Från modellår 1999 kom annan/helt ny V8, M113, som vissa gillar och andra inte. Man behöver dock inte välja mellan M119-motorn och M113 av hållbarhetsskäl. Båda motorerna ska vara hur långlivade som helst. En del gillar sista faceliftens look med runda backspeglar och slätare baklampor och andra gör det inte.
Senast redigerad av Anders Wiljander 2021-12-18, 22.37.08, redigerad totalt 1 gång.
Anders Wiljander
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-12-18, 02.07.15

Re: Tidig eller sen R129-a?

Inläggav Marie » 2021-12-18, 11.30.12

Missat ovan är att V8:an under modellår till och med 1992 har Bosch KE-Jetronic bränsleinsprutning. Ett antikt system som idag få mekaniker behärskar.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tidig eller sen R129-a?

Inläggav AmeliaW109 » 2021-12-20, 21.00.38

Och det fanns väl årsmodeller (efter KE) med HFM eller liknande motorstyrning, där kabelstammen äldras i förtid. Eller var modell 129 lyckligt förskonad från dessa vittrande kablar?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Tidig eller sen R129-a?

Inläggav Marie » 2021-12-21, 01.25.40

AmeliaW109 skrev:Och det fanns väl årsmodeller (efter KE) med HFM eller liknande motorstyrning, där kabelstammen äldras i förtid. Eller var modell 129 lyckligt förskonad från dessa vittrande kablar?

Förvisso fanns även årsmodeller med LH-jetronic och "miljövänligt" självkomposterande motorkablage.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tidig eller sen R129-a?

Inläggav MB250SL » 2021-12-21, 09.45.24

R129 blev under sin produktionstid förbättrad (och ibland försämrad) på många plan men samtidigt raderades en del av Bruno Saccos ursprungliga design. En del tycker det ser snyggare ut då "Saccoplanken" blev lackade i karossens kulör/glans och fick rundare former men jag tror att R129-ans ursprungliga design kommer att ha en plats i historien.
Så ser man det med en mekanikers ögon kanske en sen R129 är den rätta bilen medans en designintresserad person föredrar en tidig bil.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15


Återvänd till R 129 SL

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron