HVO 100 igen...

W 123 1976-85

HVO 100 igen...

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-24, 17.45.08

Funderar lite på hur äldre motorer såsom OM616 skulle reagera på ren HVO-diesel.

Enligt listan på bilsweden.se så är det bara några enstaka riktigt nya MB-modeller som godkänner HVO100. Kan bero på att det är jobbigt att testa igenom en massa äldre motortyper ? Eller finns det något fundamentalt problem här, typ sämre smörjning av insprutningspumpen ? Spridare som blir igensatta ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: HVO 100 igen...

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-08-11, 21.31.33

Inget svar ännu, tolkar det som att ingen varit dum nog att prova. Då är jag tveksam till att bli först...

Dock har jag inte bråttom, det är min Dotters W123 (240D) som är vår enda dieselbil. Den bilen är under långsam renovering av karossen, lär inte komma ut ur verkstaden på ett år eller så. Men visst vore det kul om den kunde gå på vegetarisk soppa :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: HVO 100 igen...

UNREAD_POSTav Marie » 2021-08-11, 22.36.43

Du är ju för hundan lika stollig som en del kostchefer i några kommuner, de som försöker få gamlingarna på hemmet att bli gräsätare och dessutom missunnar dem läskedrycker...

Låt du Mercapensionären få sig riktig gammaldags dieselbrännolja, om du kan få fatt på sådan...

Det sägs att den finns som "blankdiesel" på en del sjömackar. Min svåger tankar sin husbil på sjömack så fort han kommer åt. Den går bättre på den soppan än sådan som finns på vanliga mackar där allting är förorenat av gröngrässkit i större eller ännu större omfattning...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: HVO 100 igen...

UNREAD_POSTav osla » 2021-08-12, 18.59.34

garanterat inga problem då dom går på precis allt man kan tänka sig. har bekanta som kört på all möjlig spillolja, motor som hydraul olja eller fritös olja och dom går. och då är nog garanterat köpe dieseln betydligt mycket renare än förorenad spillolja. det som behöver smörjning i pumpen får det av motoroljan.

däremot slipper man bekymmer med alger och allt annat skit om man kör blankdiesel, här uppe har vi skoogs bränsle som har blank diesel året runt i sina pumpar, borde ju finnas något bolag söderut som har det också
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: HVO 100 igen...

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-08-12, 21.58.14

Härligt med lite liv i luckan, började tro att forumet hade tacklat av ordentligt.

Jo jag tänkte nog att en OM 616 skulle kunna gå på det mesta som liknar brännolja. Så varför inte prova en tank HVO100 - vi kan ju åka omkring med följebil utifall det skulle behövas bogsering.

Men som sagt, än så länge står bilen naken i svetsskjulet, den kommer ut på vägarna tidigast nästa sommar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster