Motorn stannar vid 80grader 300TE 1992

W 124 E-Klass 1986-1995

Motorn stannar vid 80grader 300TE 1992

UNREAD_POSTav frans.g » 2021-07-17, 08.54.04

Hej
Bilen går tills den är varm, och så länge varvtalet inte går ner på tomgång. Men då dör den sen startar den ej och låter som bränsleslut. Det klickade och surrade bakom motorblock- kanske relaterat fel i givare/ relä? ( kunde inte avgöra om det var klimatanläggningen som också ibland har ett relä som spökar)

-Jag hade liknande fel två år sedan, då bytte vi kamaxelgivare och det var relaterat till temperaturen!
- det var också värme som gav ett likande fel då bytt sprucken rotor. Troligt fel igen?
- dåliga tändkablar?
- stopp i bränsle inte så troligt (bytte pumpar och filter för likande problem några år sen)

Tankar eller förslag?
Tändmodul?
Tändlägesgivare ?
Tändspole?
Fördelardosan?
frans.g
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-21, 12.02.11

Re: Motorn stannar vid 80grader 300TE 1992

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-17, 19.57.52

Problemet kan bero på vevaxelgivaren. Jag har haft precis samma fel på en S210 men hittills inte på någon W/S124.
Har även hört att denna typ av givare har orsakat samma problem på andra bilmärken. Givaren blir temperaturkänslig.

Om du har möjlighet att mäta resistansen hos vevaxelgivaren när felet uppstår, så är riktvärdet mellan 700 och 1200 Ohm. Är värdet långt utanför detta intervall så är givaren kass.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Motorn stannar vid 80grader 300TE 1992

UNREAD_POSTav frans.g » 2021-08-10, 15.10.56

Kollade givarens resistans och den var ok! Tack för tipset. Visade sig vara sprucken rotor och kass fördelare och tändstift. Min tyske mekaniker underströk betydelsen av att hålla sig till Bosch och byta stift regelmässig..
frans.g
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-07-21, 12.02.11


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron