AmeliaW109 skrev:Angående kopplingens funktion har jag inget att tillföra, nästan alla mina bilar har automatlåda.
Dock, om du tänker byta bromsvätska i hela systemet (som man rekommenderas göra varje år...), ett par tips:
- Se till att alla luftningsnipplar lossar lätt och smidigt, var försiktig och smörj om de verkar sitta fast,
- Se till att behållaren är i princip full under hela förloppet, annars kommer det gärna in luft i systemet.
Ordningsföljden vid byte av bromsvätska är samma som vid avluftning av hela systemet, dvs.:
1) Höger bakok
2) Vänster bakok
3) Höger framok
4) Vänster framok
5) ABS-enheten (om den har luftningsnippel)
AmeliaW109 skrev:Funderar lite här, hoppas det kan vara till någon hjälp.
Främsta anledningen till att regelbundet byta bromsvätskan på en bil som används är att bromsvätskan absorberar kondensvatten, så att dess kokpunkt sjunker med åren.
Om bilen dessutom står still långa tider så kommer kondensvattnet inte att blandas runt i bromsvätskan, utan samlas nära behållaren och huvudcylindern. Då finns risk för att huvudcylindern börjar rosta invändigt.
Ett annat problem som kan uppstå när bilen står länge oanvänd är att gummitätningarna i huvud- och slavcylindern blir lite hårda och stela. Tag detta i kombination med ytrost inuti cylindrarna, så kan både bromspedal och kopplingspedal börja gå trögt och fastna i nedtryckt läge.
Vad gör man då ? -- För att vara helt säker så tar man loss och plockar isär cylindrarna, honar (polerar) dem inuti och återmonterar med nya gummitätningar. Alternativt köper man nya cylindrar och monterar. Därefter återfylls och luftas hela systemet med sprillans ny DOT4.
AmeliaW109 skrev:Jomen du frågade ju även om verktyg för luftning. Det finns lite olika varianter.
Min enklaste metod som jag tillämpat under cirka 40 år:
1) Blocknyckel till nipplar, brukar vara 9 eller 10 mm
2) Genomskinlig spolarslang cirka 0.5 meter, att trä på nippel
3) PET-flaska eller liknande för uppsamling av uttryckt vätska
4) Medhjälpare som försiktigt pumpar och trycker ned pedalen
5) Med ansatt pedal, lossa nippeln ett par sekunder, dra åt den lätt
4b) Enmansalternativ:
Du pumpar och trycker själv, sätter an pedalen med en brädstump, går sedan och luftar nippeln
Steg 4 och 5 upprepas ett antal gånger per luftningsnippel tills inga luftbubblor längre syns.
Ett antal olika hjälpmedel finns att köpa i handeln, t.ex. hos Biltema. Vissa handlar om att sätta behållaren under lufttryck, andra innehåller backventil i slangen man anbringar på nippeln. Varje hobbymekaniker har nog sin egen favoritmetod, men principen är ju alltid ändå densamma.
osla skrev:det är inte svårt att byta varken slav eller huvudcylinder, bytt båda på min 124:a för ett antal år sedan. slavcylinder sitter med 2 m8:or i sprängkåpan plus röret, huvud cylindern kommer jag inte ihåg hur den satt men det var inget svårt. däremot kan det vara lite svårt att lufta genom att bara pumpa på pedalen iomed att man inte får ett sånt tryck som i bromsarna, man känner inte i pedalen när man fått upp trycket så jag använder en vacumsug på luftnippeln och suger tills det kommer ren vätska. ingen risk att tömma hela systemet då slangen från behållare till huvudcylinder sitter en bit upp så man tömmer inte behållaren helt och därmed klarar sig bromsarna från att få luft i sig om man nu missar att fylla på
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst