W123 rostlagning

Håller du på med renovering, eller hört talas om nån trevlig träff, berätta gärna.
bilder får laddas upp på extern sida, och sedan länkas hit, den inbyggda bildhanteraren fungerar INTE

W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-03-31, 21.43.31

Har nu kommit igång med rostlagning på Dotterns W123 av 1982 års modell.

Bilen är såld ny i Hälsingland och har gått här i alla år, många långa mil på grusvägar och saltade asfaltvägar. Många stora rosthål blir det, framför allt baktill men även innanför höger framflygel, runt batterihyllan etc.

Inga överraskningar egentligen, men jag har beställt hem ekonomiplåt från Klokkerholm och vill gärna framhålla den fina passformen hos dessa delar! På en cirka 40 år gammal bil använder jag gärna Klokkerholm istållet för MB original plåtdelar, och sparar därmed väldigt många sköna tusenlappar.

Även om kvaliteten skulle vara sämre (vilket jag kan betvivla) så är mitt syfte inte att bilen ska hålla ytterligare 40 år, jag är nöjd om den klarar sig bara 20 år till. 30 år vore en bonus :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-04-19, 21.22.37

De värsta rostställena på denna bil är framför och bakom bakfjäderns övre säte. Knepigt jobb men när det är gjort så blir det enklare, med nya bakflyglar och trösklar m.m. W123 är gedigna bilar :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-07, 21.02.34

Inre skärmkant vänster bak är nu på plats, fortsätter med lagning av golvet i kofferten vänster bak.
Har dock sett att bakflygeln från Klokkerholm är lite för lång, den kommer att behöva några millimeters justering i framkant.

Ganska kul jobb ändå, nu när bilen börjar sitta ihop igen, stabilt!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-10-13, 21.32.09

Vänster bakre hjulhus och flygel blev färdiga under sommaren, trots att min MIG slutade fungera så jag fick köpa en leksak från Biltema...

Nu pågår arbete med höger bakre hjulhus inklusive övre fjädersäte och stötdämparfäste, och jag har fått min fina MIG reparerad. Full fart framåt med renoveringen! Om allt flyter på kan karossen bli klar till kommande säsong :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-11-16, 19.00.20

Höger bakre hjulhus och fjädersäte m.m. krävde mycket jobb, många lagningslappar och mängder av svetstråd. Rostskyddade förstås all ny invändig plåt innan det blev dags att försluta.

Inre skärmkanten höger bak (Klokkerholm) visade sig vara felaktigt pressad, där fick jag göra ett par snitt och lägga in ett par plåtkilar. Ingen stor sak egentligen men jag lade mycket tid på att få plåten att passa, innan beslutet att modifiera stycket.

Snart kommer höger bakflygel på plats, sedan är det dags för ett nytt bakstycke - oj vad fin bakre halvan av bilen då blir!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-11-28, 21.50.20

Har ni någonsin bytt hela bakstycket på en W123 ?

Jag har fräst bort 62 stycken punktsvetsar i den nedre delen, det var mäktigt. I den övre delen (ovanför baklysena) är det nog bara ett fåtal punktsvetsar på varje sida, dem ska jag ta hand om nästa arbetsdag i den kyliga verkstaden.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-01-16, 22.56.14

Håller på att passa in det nya bakstycket (Klokkerholm eftersom det var billigt), mycket rikta och bända blir det. Självklart krävs millimeterpassning för att allt ska komma på rätt plats, inte minst de stora baklyktorna. Några fler arbetspass behövs innan svetsen får börja jobba igen :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-02-17, 19.20.24

Sådärja! Den nya bakstycket sitter på plats, baklyktor och baklucka passar bra och kofferten är äntligen hel och tät.

Nya Lesjöfors bakfjädrar är monterade i de renoverade fjädersätena. Snart är bakvagnen färdig, sedan återstår bara att byta vänster tröskellåda, laga golv i kupén samt lite ny plåt under batterihyllan och i innerskärmarna fram...

Karossen kan i bästa fall bli klar för lackering till sommaren. Vi jobbar på det :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav celberg » 2022-02-20, 10.03.01

Kul att följa ditt arbete! Fotar du under tiden?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-02-20, 22.34.12

Tack Björn!

Nej jag bestämde mig redan från början att inte ta några bilder. Tidigt i min karriär som amatörrenoverare tog jag massor av bilder (på de analoga kamerornas tid) men det blev bara alldeles för många tråkiga bilder till ingen glädje eller nytta.

Detta W124-projekt är mycket mer omfattande än mina tidigare renoveringar så det skulle ha blivit tusentals bilder av inget eller ringa intresse. Istället blev det inga bilder alls.

Men om någon funderar över ett liknande arbete på en sönderrostad W124 så ställer jag förstås upp med tips och råd :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-02-20, 22.39.37

Ursäkta, W123 ska det förstås vara! Pekfingret halkade snett bland siffrorna...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-02-20, 22.44.57

Och nästa bil till rakning är vår kära V126, där blir det betydligt mindre rostlagning så då kanske kameran kommer fram igen. Dock ska W123 bli färdig först, vi försöker bli färdiga med en renovering åt gången :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav osla » 2022-02-27, 18.35.48

min erfarenhet av klockerholm är att dom är inte i närheten till att passa, tex framskärmar till 124 och reservhjulsbaljor och bakskärmar volvo 240
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-02-27, 21.01.22

Passformen kan säkert variera, Klokkerholm anlitar väl plåtnickar i bortre Asien för att pressa.

Bakflyglarna till våran W123 passade ganska bra men behövde lite massage framtill. Bakstycket är ju mer komplicerat och där krävdes betydligt mer justeringar för att få det rätt.
Jag hörde faktiskt igår av en erfaren mercamek i Dalarna att Klokkerholms framflyglar brukar ha riktigt bra passform.

Men till V126 kommer jag enbart använda MB original plåtdelar. Man vill ju inte vara snål med S-Klasse :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: W123 rostlagning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-03-15, 21.23.10

Nu närmar sig montering av tröskel på vänster sida. En del lagningar av golvet behövdes för att tröskeln skulle få bra fäste. Rosten har verkligen festat på denna bil, det har ju varit 40 år av grusvägar och salt och slask.

Varför gör jag iordning denna bil som har varit så väldigt utsatt för rost och slitage?
- Det är en W123
- Mätarställningen är 64.000 mil
- Bilen har intressant lokal historik
- Dieselmotorn är som ny och kan gå på HVO100
- Jag har gott om tid och en väl fungerande MIG-svets
- Min Dotter gillar den och vill ha den som sin första bil : )
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Nästa

Återvänd till Något på gång?

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster