Jag svär i kyrkan: Frågan är om man verkligen vill ha en 8-10 år gammal
Mercedes om man inte är beredd på att dels fixa mycket själv eller om bilen
fortfarande har någon form av "mobilitetsgaranti" anser sig ha råd med
en autktoriserad verkstad?
En S-klass vill Du inte ha. Tokdyr att fixa. Många specialdelar.
Bensinmotorerna M272 (V6) M273 (V8) har allvarliga defekter (sintrade drev)
i sina kedje och balansaxeldrev som åtgärdats först efter vissa serienummer.
Att renovera ett slitet drev kan kosta 50-60 papp då motorn måste
lyftas ur. Efter vissa serienummer är dreven av smitt stål och håller.
Slangar vid/på motorblocken för vevhusventillation spricker och
ger olika felkoder. Dock enkelt och billigt att byta
Mercedes har även en rak 4-cylindig bensinmotor M271 som
i direkinsprutningsutförande har en speciell kamkedja
då den käver exakta kamtider för att hålla avgasnormen.
Byte verkar förekomma någon gång mellan 15.000 och 20.000
mil. Inget rassel, men vinkelgivaren indikerar utanför
tolerans. Kedjan är inte dyr, men jobbet är omständigt
då även spännaren som är konstruerad så att den inte
kan återställas måste bytas vilket kräver att en del prylar
måste tas bort vilket tar tid. En del bilar med turbosnurra
har en dålig banjoskruv som får olja att läcka in i turbohusen
vilket leder till rökmoln vid start. Inte dyrt att åtgärda men trist
Se upp för bilar med mycket sot vid ändröret.
Direktinsprutade bensinmotorer (CGI) och dieslar har NOx-sensorer
som är ett känt problem. Om bilen är äldre än 8 år eller rullat
mer än ett visst antal mil = Ingen garanti. Svindyrt att byta.
Mercedes är inte ensamt om detta. Det trista är att sensorerna
måste kopplas in och initieras mha diagnossystem vilket kräver
verkstadsbesök.
Flertalet bilar i den åldern som jag passerat i bilhallarna har haft
dimmiga strålkastare med stenskott. Sliten framruta. Rostiga eller
i vart fall igensatta ventillerade bromsskivor. Pga tveksamt långa
bytesintevaller på motoroljan har en del motorer kamkedjeslitage
som kan bli dyrt. Dessutom har en del bilar haft problem med AC'n
där en anslutning längst ner på radiatorn från kompressorn korroderat
vilket lett till läckage. Går den bult som används för anslutningen
av blir det dyrt och meckigt att åtgärda.
Däremot har W204/C207/W212 inte haft några större
rostproblem förutom på några ställen
(Undrens tid är inte förbi...) Hittar Du en fräsch
bil från någon av dom modellserierna borde inte rost vara något
problem, men det är alltid litet av ett "projekt".
Mercedes automatlådor tillhör dom bästa i världen och om bara
oljebyten skett korrekt skall det inte vara några problem.
Undvik dom manuella lådorna. Mercedes har dom, men har aldrig
promotat dom eller drivit någon utveckling av dom. Nu har man
dessutom beslutat sig för att inte sälja bilar med manuella lådor
längre.
Tag med en ficklampa när Du kikar på en beg MB. Lys ned så att Du kan se
hur AC-radiatorn ser ut i nederkant. Det skall inte finnas några spår
av korrosion i kopplingen mellan kompressor och radiator.
Klet = kompressorolja som läckt ut = Dyrt.
Vik undan plastinnerskärmen i bakre hjulhuset. Är det fullt
av skit där kan det ha bildats rost. Lyft på ev. plastlister på sidorna
av bagageutrymmet. Dom fästs med små plastnitar. Tar man väck listerna
hittar man nästan garanterat rost runt hålen pga smuts som ansamlats
och hindrat vattendränage.
Vissa modeller har panoramatak. Kontrollera dom lock som skall
öppnas i taket för takräcke. Dom spricker lätt och man måste köpa nya
plåtlister eftersom locken inte säljs separat (!).
Kryp ner och knacka på sidokjolarna. Garanterat finns det grus där inne.
Förmodligen finns det också fullt av grus och annat även under dom plastsjok
som sitter som ljuddämpning under bottenplattan.
Fixas lätt av den händige men man måste få upp bilen på en lift eller
en smörjgrop för att komma åt. Tyvärr är dom utformade som mindre
badkar så allt som hamnar där liggar kvar. En åtgärd är att borra
några små dräneringshål på dom ställen där man ser avlagringar från
kvarblivet vatten under alla år som bilens förra ägare inte brytt sig.
Det sitter även fastlimmade påsar med ljuddämpning som håller vatten
kvar när det är blött. Ingen lysande idé i skandinavien...
Jag rekommenderar att man tar fram en pyts med rostskydd och går igenom
underredet någon torr dag. Förmodligen ingen ytrost på chassiet
men däremot på många av dom plåtdetaljer som håller kontaktdon
bränsletank, och alla klämmuttrar som används för att fästa plastsjoken med.
Kontrollera värmeplåtarna runt avgassystemet. Plåtarna är av aluminium
och korroderar sönder i kontakten med muttrarna som är av stål.
Dom rostar dessutom sönder dom också med tiden. Köp 9 mm hyls-
och ringnycklar för att byta dessa.
Det är kul och användbart med navi och en bra stereo är också
trevligt. Om det är viktigt: Se till att det finns på det tilltänkta
objektet. Att eftermontera en Comand (infotainment systemet) eller
ett Harman-Kardon-system är svindyrt och troligtvis helt utom all ekonomi.
Tänk på att en äkta "AMG" såvitt jag vet inte kan registreras med dragkrok
och att vissa Mercedes modeller, om man vill eftermontera dragkrok
även kräver större kylare etc. Det kan bli dyrt!
Mercedes har en "fuskläder"-klädsel "Artico" eller något i den stilen.
Många har rapporterat att den spricker i sömmar med tiden.
Däremot håller dom "solida" äkta skinnklädslarna bra.
Mercedes har sin policy för garanti, "Mobilo life" vilket innebär att
dom skäms tillräckligt för att stå med hyrbil/hotell etc om bilen
rasar under färd. Detta dock bara under förutsättning att bilen servats
hos en aukt. verkstad. Har den INTE det, kan man återfå den statusen
om man låter en aukt. verkstad genomföra en besiktning i samband
med service. Vilka exakta villkor som gäller vet jag inte.
Det kan vara bra att ha den garantin om man åker utomlands
(mindre aktuellt just nu iochförsig) annars är det en avvägning.
Som alltid rekommenderar jag ett inköp av en egen felkodsläsare
om man köper en litet äldre bil.
