Laddtryck OM605Turbo

C-klass mellan 1993 och 2001

Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-07-23, 12.04.15

Vad är max laddtryck original på en OM605Turbo (C250Turbodiesel -96)?
Är denna laddtrycksmätare original? Se bild
Bild
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav osla » 2020-07-23, 21.58.49

nej, det där är något tattarmek. skulle gissa den ska ladda kring 0,5 orginal, lite plus/minus på det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-07-23, 22.07.44

Den laddar c:a 1,0 enligt den mätaren. Ska väl inte vara nån fara eller? (Bilen har gått 55k)
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav osla » 2020-07-24, 13.36.50

nä borde inte vara nån fara då dom tål att laddas långt över 2 kg
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-07-24, 15.53.35

Hur osmidigt är det att ställa på pumpen tro? Det är ju ingen mek.pump utan nåt elektriskt om jag fattat rätt
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2020-08-07, 00.11.20

Enklast är att få en Sean Treacy i Nederländerna att byta ut chip i styrboxen.
Då blir du av med immobilizer och annat oönskat om du så vill.
runt 300euro tror jag det var.

Då kan du få ut mer hästar ur original EDCpump.
Turbon är det som sätter stopp därefter om du inte byter den, därefter sätter pumpen stopp på nytt, oavsett programmering, och behöver få elementen bytta.

Fixad styrbox = 180/190 hästar
Fixad styrbox och bytt turbo = kanske 230-250 hästar.
Sen behöver båda pumpen byggas om på riktigt om du ska högre.

Det folk gör som ett förstasteg är det som kallas "evry-mod", är väl en väldigt basic variant av att lura i mer diesel.
Inget jag provat.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav osla » 2020-08-07, 22.36.22

dieselmeken har e film på youtube där han lurar en w210 290 td med en pysventil har jag för mig nånstans, vet inte om det går att göra på 605:an. men kolla på hans youtube, filmen har nog funnits ganska många år så är nog långt bak
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav osla » 2020-08-07, 22.45.08

hittade klippet, var en 606. men verkar ha fått större element om jag förstår texten rätt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Laddtryck OM605Turbo

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-08-17, 00.25.08

Evrymod borde passa bra för mig men jag har inte hittat någon bra beskrivning. Vart sitter kontaktstycket? Är pinsen numrerade? (Man ska koppla mellan 6 och 7 eller?)
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09


Återvänd till W 202 C-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster