Spridare

C-klass mellan 1993 och 2001

Spridare

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-07-31, 18.46.04

Jag misstänker att en spridare är dålig. Motorn går inte på alla 5 på tomgång när den är varm (original OM605Turbo). Över 1500 varv går den perfekt.
Finns det nåt smidigt sätt att ta reda på Vilken spridare som är dålig? Är inte direkt sugen på att byta alla 5.....
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09

Re: Spridare

UNREAD_POSTav Kölis » 2020-08-01, 12.32.34

lasse62 skrev:Jag misstänker att en spridare är dålig. Motorn går inte på alla 5 på tomgång när den är varm (original OM605Turbo). Över 1500 varv går den perfekt.
Finns det nåt smidigt sätt att ta reda på Vilken spridare som är dålig? Är inte direkt sugen på att byta alla 5.....

Lossa ett rör lite lätt i taget men ha en rejäl trasa runt, det är bra tryck i det hela. Är det elstyrda elekromagneter så lossa på kontaktstycket.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Spridare

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-08-01, 13.19.23

Inga elektromagneter. Blir det inte luft i systemet om man lossar på spridarröret?
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09

Re: Spridare

UNREAD_POSTav Kölis » 2020-08-02, 11.16.17

lasse62 skrev:Inga elektromagneter. Blir det inte luft i systemet om man lossar på spridarröret?

Nej det blir inte luft. Du ska inte ta bort röret, bara lossa på det.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Spridare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2020-08-02, 14.50.36

Som Kölis skrev, lossa spridarröret en åt gången per spridare, den eventuella lilla luft som blir försvinner direkt oavsett.

Det kan även vara pumpen som är problematisk.
En om605 är inte jätterolig att byta spridare på, då man får loss med ventilkåpa.
Så antingen är mitt förslag att du tar loss alla 5, får dem genomgångna allihopa samtidigt.
Alternativt köper/hittar 5 spridare att få renoverade så att du kan skruva loss och dit samma dag/samtidigt.

Köp nya tätningsbrickor och byt dem samtidigt.

Blir det ingen skillnad med bytta spridare ligger felet troligare i pumpen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Spridare

UNREAD_POSTav lasse62 » 2020-08-02, 19.42.57

Det lutar åt att det är i pumpen felet sitter. Bilen har trots allt gått snart 56k så lite småfel får man väl räkna med
E 300 TD -95 s124
E 270 CDI -01 s210
lasse62
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-07-23, 11.55.09


Återvänd till W 202 C-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster