Limiter/Crusecuntrol

R 170 SLK 1996-2004

Limiter/Crusecuntrol

Inläggav Krassegrand » 2020-07-01, 15.44.16

Häromdagen körde jag till Italienska vägen (ett populärt rastställe utanför Båstad) och på vägen dit använde jag farthållaren och efter som frugan skulle köra tillbaka och hon inte gillar farthållare valde jag att "trycka ut" farthållare/limiter-spaken för att stänga av farthållaren.
Sedan när frun skulle köra hem så ville plötsligt bilen inte gå över en viss hastighet. Jag tryckte på samma spak igen och sen gick bilen som den ska.

Jag har en instruktionsbok men den är på tyska.
Jag kan inte tyska.

Skulle någon kunna förklara för mig hur spaken fungerar?

Bild på texten i instruktionsboken.
Bild
Krassegrand

Re: Limiter/Crusecuntrol

Inläggav J B » 2020-07-01, 21.00.19

Hej, går inte in på översättningar nu, men på min 203 (lite släkt med din bil tror jag..) lyste en lampa när limitern var inkopplad. Har tändningen varit avstängd bör ju allt vara "nollat". Förvisso fungerade knappen på min bil som kulspetspenna, alltså mekaniskt inne eller ute. Farthållaren i sig sköttes väl endast med ett vipp. En annan funktion på 203 var begränsning av högsta hastighet. En funktion som tydligen används i Tyskland i samband med bruk av vinterdäck. Man lägger in högsta tillåtna hastighet för valda däck via menyn i kombiinstrumentet. MVH/JB
J B

Inläggav J B » 2020-07-05, 23.41.44

Jag vet inte om frågeställaren med sin kaskad av frågor har gått på semester, men när man bemödar sig om att ge ett svar förväntar man sig någon form av reaktion. Svaret var kanske inte intressant nog.
J B

Inläggav Krassegrand » 2020-07-06, 08.05.57

Beklagar att jag inte svarat tidigare.
Jag har tyvärr ingen ursäkt men har tagit del av svaren och jag förstår mycket bättre hur det fungerar nu.

Jag tror att det som hände var att jag stängde av farthållaren men då satte jag också på limitern som sedan aktiverades oavsiktligt när frugan stötte till spaken.

Tack för hjälpen
Jörgen
Krassegrand

Återvänd till R 170 SLK