316 CDi R5 OM växelådsoljebyte

Övriga Mercedesmodeller

316 CDi R5 OM växelådsoljebyte

UNREAD_POSTav Nors77 » 2020-06-27, 14.13.55

Hej,
Har en 2001 sprinter som har gått 42000 mil. Börjar skrapa lite på växlarna i låga hastigheter, främst vid ordväxling. Eftersom robotlådan inte verkar kunna dubbeltramp så tänkte jag byta oljan. Har ingen aning om när den byttes sist så det är nog lika bra. Köpte 75W-80 och kröp in under. Där hittar jag ingen av de vanliga pluggarna utan två som sitter på samma nivå. Är dessa verkligen för fyllning av oljan? Eller är det en separat krets för servot? Om det är de två pluggarna, hur ska man få i oljan och hur ska man veta att nivån blir rätt?
Väldigt tacksam för alla svar:)

Bild

Bild
Nors77

Re: 316 CDi R5 OM växelådsoljebyte

UNREAD_POSTav Nors77 » 2020-07-01, 08.55.36

Hej igen,
En uppdatering:
Lådan heter SG-S370/6.1. Har även sett att det finns en plugg som heter Check. Påbyggnaden av själva robot-delen av lådan verkar ha byggt för den vanliga oljepåfyllningen. Ser den bakom ett par tryckrör från och till solonoiderna. Min teori är nu att det är samma krets på hydraulsystemet och smörjning av lådan. Det betyder att det bör sitta ett stigarrör i Check-pluggen som säkerställer nivån. Men detta är ju bara en teori. Verkar märkligt att riskera spånor från växellåda in i hydraulsystemet men det kanske sitter ett filter? Någon som vet?

Här även märkt att den växlar bättre när den är kall, något som jag tycker tyder på att ett oljebyte kan hjälpa. Men det kan förstås vara synkringar som spökar? Vet väldigt lite om dem så allmänna insikter om manuella lådor mottages gärna de med!
Nors77

Återvänd till Övriga modeller