Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav NDN » 2020-05-18, 13.17.03

Hej, har lite problem med en SLC 350 1973 (Automat) och undrar om det är någon som har några tips.

När bilen kördes ut ur garaget en sväng inför vinterförvaringen i höstas startade den fint men fick sedan väldigt vandrande tomgång efter ca 30 sek, den svarade fint på gasen och jag körde in den och tänkte inte så mkt mer på det utan ställde in den för vintern.

När jag sedan startade upp den efter vinterförvaringen så startade den fint, men den vandrande tomgången återkom nästan omedelbart, bilen svarade ej när man gav den gas och dog efter en minut. Sedan försökte jag starta den igen och då startar den, går i en sekund för att sedan omedelbart dö, svarar ej på gas.

- Den startar på startgas
- Nytt batteri
- Har försökt kolla över slangar för vakuumläckage, inte hittat något trasigt. (Än)
- Säkringar och relä är ok
- Bensinpumpen surrar när man vrider på tändningen.
- Det ser ut som att den inte får soppa helt enkelt, men var börjar man bäst? (Testar annan bensinpump?)

Tacksam för tips. Mvh Nisse
NDN
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-04-03, 08.31.24

Re: Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav celberg » 2020-05-18, 18.37.30

Börja med att mäta bränsletrycket. Det gör du enklast om du lossar bränsleslangen till kallstartventilen som du hittar i framkant av motorns vänstra sida i färdriktningen. Sätt dit en mätare där och starta motorn. Trycket ska vara 2,0-2,1 bar.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav NDN » 2020-05-18, 20.16.38

Toppen, stort tack. Skall testas!
mvh Nisse
NDN
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-04-03, 08.31.24

Re: Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav svempa13 » 2020-05-20, 21.07.58

Har du provat och bytt soppafilter? Min är löjligt känslig på filtret om det är svalt ute.

MvH
Sven
svempa13
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2010-08-04, 16.31.30
Ort: Västerås

Re: Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav NDN » 2020-05-29, 07.08.35

Har äntligen tagit mig ut till mitt garage och testat trycket och det är inget tryck alls framme vid kallstartsventilen, känner jag vid bränslepumpen Ut/in är det visst tryck/sug men ytterst lite. Skall testa med en annan pump och se hur det artar sig.

Filtret verkar ok, men skall granska det noggrannare.
NDN
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-04-03, 08.31.24

Re: Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav MB250SL » 2020-06-01, 12.04.47

Sätt på tändningen och ta en plastklubba eller skruvmejselskaft eller liknande som du klappar till bränslepumpen med lite lagom hårt. Ibland kan dom behöva väckas till liv efter vintervilan.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Bränsletillförsel halvdöd SLC350 1973

UNREAD_POSTav NDN » 2020-06-08, 08.00.34

Har nu testat med en annan pump och det blev bättre fart i systemet, dock upptäcktes att returen har torrspruckit sönder så den spred en del soppa, men nu går den i alla fall.
Dock är tomgången väldigt ojämn, vandrar kraftigt mellan 500-1500 varv. Stabiliseras på (höga) 1500 varv om man kopplar ur kallstartsventilen. Skall se om problemet kvarstår när jag tätat returslangarna.
NDN
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2019-04-03, 08.31.24


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster