Problem med automatlåda 309D

Övriga Mercedesmodeller

Problem med automatlåda 309D

UNREAD_POSTav Bredöl » 2020-05-24, 16.51.40

Jag är helt ny på det här forumet, och kan inte mycket om Mercedes (ännu).
Jag har i.a.f. köpt en husbil, baserad på en lätt lastbil, MB 309D.
Den här en 5 cyl 3 liters sugmotor(88 hkr) kopplad till en 4-stegad automat.
Jag antar att det är samma drivlina som den som sitter i W123 300D (Men jag vet inte säkert).
Lådan växlar konstigt : Ibland funkar den som den skall, med vettiga växlingar.
Men oftast så vill den inte växla upp till nästa växel utan att den har tokvarvat en lång stund.
Det finns en Wire som är ansluten till gaslänkaget, antar att den går till lådan.
Men wiren i sig har en inverterad funktion ; ju med man gasar, desto mindre spänns innerwiren. Är detta kickdownwiren ?
Wiren verkar dessutom sitta fast ; den dras inte in när man ökar gaspådraget (ej kollat under drift, bara kollat med motorn igång om wiren rör sig vid gaspådrag, vilket den alltså inte gör. Skall den funka så ?
Vidare har jag fått för mig att dessa lådor regleras med vacuum, men jag vet inte varken hur vacuumsystemet ser ut, eller var det sitter.
Skulle det kunna vara vacuumsystemet som är felaktigt ?
Jag inser att frågan är stor, och min input är dålig, men någonstans måste jag börja.
Skulle vara mycket tacksam för om någon skulle kunna försöka komma med lite råd om hur jag skall börja min felsökning.
M.v.h.
Erik
Bredöl

Re: Problem med automatlåda 309D

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2020-05-26, 13.10.32

Hej

har inte meckat med dessa lådor själv,
Vacumstyrningen är såvitt jag vet så att lådan växlar mjukt vid lätt gaspådrag och hårt när man ger fullgas, om jag förstått saken rätt innebär vacumstyrning som inte är ansluten att lådan smäller i växlarna, har kört sådan bil och det är en ordentlig smäll vid varje växling oavsett hur fint man försöker köra.

Gällande wire så är det svårt från din beskrivning, men om du provar att koppla ur så den alltid är slapp/alternativt alltid spänd, ändrar det på något?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Re: Problem med automatlåda 309D

UNREAD_POSTav Bredöl » 2020-05-26, 22.36.54

Hejsan, och tack för din kommentar.
Jag löste det : Flyt och envishet i en lyckad kombination.
Jag har en liten handpump, vilken kan skapa såväl överyryck som undertryck i ett provobjekt. Med hjälp av den hittade jag att det var en vacuumkrets som läckte, och sedan lyckades jag hitta vilken komponent som läckte.
Det var en trevägsventil som känner av om man bara har givit ett litet gaspådrag, eller om uppdraget är lite större än så.
Hursomhelst så läckte ventilen in luft från atmosfären, det var en liten "packbox" vara gummi ifrån 1988 hade spruckit upp så mycket att den erforderliga nivån på undertrycket till en vacuumventil i växellådans bakkant inte kunde upprätthållas.
Lite gängtape och silicon (och sannolikt även en del tur), så blev det tätt, varefter lådan växlar mjukt och fint igen.
Wirén som jag talade om var min blunder : Den går till ett manuellt vred på instrumentbrädan, antagligen för att man skall kunna förhöja tomgången vid behov.

Men nu funkar den helt perfekt i alla fall (hoppas att min lagning håller, fick en prisuppgift ifrån Hedin på 2280 kr för en ny liten plastventil...).
Bredöl

Återvänd till Övriga modeller